Conducerea Primăriei Chișinău, împreună cu reprezentanți ai ambasadelor acreditate în Republica Moldova, au plantat arbori pe aliniamentul stradal din bd. Ștefan cel Mare și Sfânt
În scopul perfecţionării mecanismului de eliberare a autorizaţiilor de amplasare şi funcţionare a unităţilor comerciale şi de prestare a serviciilor sociale, întru reglementarea procesului comercial şi coordonarea activităţii agenţilor economici ce desfăşoară comerţ şi activităţi în sfera alimentaţiei publice şi prestării serviciilor sociale, în temeiul art. 7(2) din Legea Republicii Moldova nr. 749-XIII din 23.02.1996 „Cu privire la comerţul interior", art. 14 alin. (2) lit. m) şi art. 19 alin. (3) din Legea nr. 436-XVI din 28.12.2006 „Privind administraţia publică locală", Consiliul municipal Chişinău DECIDE:
1. Se aprobă Regulamentul privind eliberarea autorizaţiilor de funcţionare a unităţilor comerciale şi de prestare a serviciilor sociale pe teritoriul municipiului Chişinău (se anexează).
2. Se pune în sarcina Direcţiei generale comerţ, alimentaţie publică şi prestări servicii (dl Vladimir Nirca):
2.1. Perfectarea documentelor şi eliberarea autorizaţiilor de amplasare şi funcţionare a unităţilor comerciale şi de prestare a serviciilor sociale.
2.2. Executarea controlului asupra respectării de către agenţii economici a condiţiilor de autorizare a unităţilor comerciale şi de prestare a serviciilor.
2.3. Perfectarea registrelor necesare şi ţinerea evidenţei autorizaţiilor de funcţionare a unităţilor comerciale şi de prestare a serviciilor sociale, eliberate agenţilor economici şi persoanelor fizice.
2.4. Editarea formularelor şi actelor necesare pentru autorizarea unităţilor comerciale, de alimentaţie publică şi de prestare a serviciilor sociale.
2.5. Prezentarea lunară , către data de 10, Inspectoratului fiscal de stat Chişinău a informaţiei, sub formă electronică, despre agenţii economici cărora li s-au eliberat autorizaţii în luna precedentă.
2.6. Informarea agentului economic privind suma anuală spre plată a taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii sociale.
3. Inspectoratul fiscal de stat Chişinău (dl Procopie Duca) va prezenta lunar, către data de 10, Direcţiei generale comerţ, alimentaţie publică şi prestări servicii informaţia privind situaţia încasării taxelor de la unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii sociale.
4. Primăriile oraşelor, satelor (comunelor) din componenţa municipiului vor elibera autorizaţii de funcţionare a unităţilor comerciale şi/sau de prestări servicii sociale amplasate în teritoriul administrat, în baza regulamentelor respective aprobate de consiliile locale.
5. Preturile de sector, primăriile satelor, oraşelor (comunelor) vor ţine evidenţa autorizaţiilor în registre speciale, unice, prezentând trimestrial Direcţiei generale comerţ, alimentaţie publică şi prestări servicii informaţia privind autorizaţiile eliberate unităţilor comerciale şi/sau de prestări servicii sociale.
6. Se abrogă deciziile Consiliului municipal Chişinău nr. 4/4 din 16.10.1999 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la autorizarea funcţionării unităţilor comerciale, de alimentaţie publică şi prestări servicii şi eliberarea de licenţe de comercializare cu amănuntul a băuturilor alcoolice şi articolelor din tutun", şi nr. 5/15 din 06.09.2001 „Cu privire la operarea de modificări în decizia Consiliului municipal Chişinău nr. 4/4 din 16.10.1999 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la autorizarea funcţionării unităţilor comerciale, de alimentaţie publică şi prestări servicii şi eliberarea de licenţe de comercializare cu amănuntul a băuturilor alcoolice şi articolelor din tutun".
7. Controlul executării prezentei decizii se pune în sarcina viceprimarului dl Mihai Furtună.
PREŞEDINTE AL CONSILIULUI Mihai Ghimpu
CONTRASEMNAT:
SECRETAR INTERIMAR
AL CONSILIULUI Nadejda Ivanova
Anexă la decizia
Consiliului municipal Chişinău
nr.13/4din 27-12- 2007
REGULAMENTUL
PRIVIND ELIBERAREA AUTORIZAŢIILOR DE FUNCŢIONARE A UNITĂŢILOR COMERCIALE ŞI DE PRESTARE A SERVICIILOR SOCIALE PE TERITORIUL MUNICIPIULUI CHIŞINĂU
1. DISPOZIŢII GENERALE
1.1. Prezentul regulament este elaborat în conformitate cu prevederile Legilor Republicii Moldova nr. 749-XIII din 23.02.1996 "Cu privire la comerţul interior", nr. 93-XIV din 15.07.1998 "Cu privire la patenta de întreprinzător", nr.105-XV din 13.03.2003 "Privind protecţia consumatorilor", nr.436-XVI din 28.12.2006 "Privind administraţia publică locală" şi Hotărârilor Guvernului Republicii Moldova nr. 49 din 24.01.1994 "Cu privire la aprobarea Regulilor de bază ale comerţului cu amănuntul şi activităţii în sfera alimentaţiei publice pentru agenţii antreprenoriatului din teritoriul Republicii Moldova", nr.147 din 12.03.1996 "Cu privire la aprobarea Regulilor deservirii sociale a populaţiei", nr. 1508 din 21.11.2002 "Cu privire la aprobarea Nomenclatorului-tip al unităţilor de comerţ cu amănuntul", nr. 1209 din 08.11.2007 "Cu privire la prestarea serviciilor de alimentaţie publică".
1.2. Prezentul regulament stabileşte modul de eliberare a autorizaţiilor de funcţionare a unităţilor comerciale şi de prestare a serviciilor sociale cu plată către populaţie pentru toate persoanele fizice şi juridice care practică asemenea activităţi în locuri speciale pe teritoriul municipiului Chişinău, indiferent de tipul de proprietate.
1.3. Unităţi comerciale şi de prestare a serviciilor sociale către populaţie sunt considerate unităţile de comerţ angro, cu amănuntul, ambulant, unităţile de alimentaţie publică, farmaciile, librăriile, staţiile de alimentare cu combustibil, pieţele şi toate unităţile care prestează, contra plată, servicii sociale către populaţie, locurile de agrement etc. ( în continuare - unităţi comerciale şi/sau de prestări servicii).
1.4. Autorizaţia de funcţionare a unităţilor comerciale şi/sau de prestări servicii (în continuare - autorizaţia) este un act administrativ individual ce atestă dreptul titularului autorizaţiei de a amplasa unitatea comercială şi/sau de prestări servicii în locul (terenul, localul, incinta) stabilit şi de a desfăşura activităţi comerciale şi/sau de prestări servicii pentru o perioadă stabilită, cu respectarea obligatorie a condiţiilor de autorizare prevăzute de prezentul regulament.
2. ACTELE NECESARE PENTRU OBŢINEREA AUTORIZAŢIEI
2.1. Pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare a unităţii comerciale, solicitantul va depune la Centrul de informare şi documentare a populaţiei al Primăriei municipiului Chişinău o cerere-tip completată. Modelul de cerere va fi elaborat de către Direcţia generală comerţ, alimentaţie publică şi prestări servicii (în continuare - Direcţia), urmând a fi plasată pe pagina web a instituţiei în termen de două luni din momentul aprobării prezentului regulament. În cerere vor fi indicate următoarele:
denumirea completă a obiectivului pentru care se solicită autorizaţia;
adresa obiectivului;
principalele grupuri de mărfuri care vor fi comercializate în unitatea respectivă;
serviciile prestate;
programul de lucru;
numele persoanei responsabile pentru funcţionarea întreprinderii.
2.2. La cerere urmează a fi anexate copiile următoarelor acte:
a) certificatul de înregistrare a întreprinderii, eliberat de Camera Înregistrării de Stat de pe lângă Ministerul Dezvoltării Informaţionale al Republicii Moldova;
b) certificatul de proprietate asupra imobilului cu destinaţie nelocativă, eliberat de către Oficiul cadastral teritorial Chişinău. Pentru unităţile amplasate în încăperi închiriate urmează să fie prezentat şi contractul de locaţiune;
c) contractul privind transportarea deşeurilor menajere solide;
d) pentru unităţile amplasate în localuri noi, recent date în exploatare în modul stabilit, cererea poate fi înlocuită cu procesul-verbal de recepţie finală a obiectivului;
e) acordul din partea vecinilor privind amplasarea unităţii (doar pentru unităţile amplasate în blocuri locative).
2.3. Cererea va fi înregistrată şi datată doar după ce solicitantul va prezenta pentru verificare originalul actelor depuse în copie.
2.4. În cazul în care unităţile comerciale sau de prestare a serviciilor sunt raportate la tipul celor indicate mai jos, solicitantul este obligat să prezinte, suplimentar la actele indicate la punctul 2.2, următoarele acte:
a) autorizaţia sanitară (pentru toate unităţile de comerţ, alimentaţie publică şi de deservire socială);
b) autorizaţia sanitară veterinară de funcţionare (pentru pieţele agroalimentare, gheretele de comercializare a ouălor, farmaciile veterinare, unităţile în care se comercializează carne tranşată şi peşte, produse de origine animală);
c) schema terenului, aprobată şi eliberată de către Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare (pentru autorizarea unei gherete);
d) contractul de arendare funciară sau titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren (pentru autorizarea obiectivelor ce depăşesc suprafaţa de 12 mp, amplasate pe terenuri ce aparţin Primăriei municipiului Chişinău, cu excepţia celor încorporate în clădiri, şi pentru amenajarea teraselor de vară);
e) certificatul de conferire a categoriei şi contractul încheiat cu un laborator acreditat pentru investigarea probelor calităţii materiilor prime şi produselor preparate din ele (pentru întreprinderile de alimentaţie publică);
f) licenţa pentru activitate în domeniul jocurilor de noroc (pentru cazinouri şi localurile în care sunt amplasate şi folosite aparate de jocuri de noroc cu câştiguri în bani).
2.5. Toate cererile pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare urmează a fi avizate de pretura de sector şi Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare.
2.6. Pentru pavilioane, gherete şi tarabe amplasate conform planului general în teritoriul pieţelor şi în secţiile comerciale din incinta centrelor comerciale, cererea urmează a fi avizată doar de administraţia acestora.
2.7. Pentru comerţul din autovehicule şi alte tipuri de tehnică mobilă, amplasate în zona de protecţie a străzilor şi drumurilor, cererea urmează a fi avizată de Poliţia rutieră a municipiului Chişinău.
2.8. Pentru centrele comerciale, staţiile de alimentare cu combustibil, unităţile comerciale în care se comercializează mărfuri uşor inflamabile, cluburi de dans, discoteci, disco-baruri, saune, cererea urmează a fi avizată de organul supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor.
2.9. Pentru unităţile de comerţ în care se comercializează produse pirotehnice, cererea urmează a fi avizată de serviciul abilitat al Ministerului Afacerilor Interne în domeniul supravegherii importului, depozitării, comercializării şi utilizării produselor pirotehnice.
2.10. Pentru autorizarea funcţionării pieţelor sau halelor, cererea trebuie avizată de către Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare, pretura de sector, Poliţia rutieră, organul supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor.
2.11. La cererea pentru autorizarea funcţionării pieţelor sau halelor urmează a fi anexate adiţional următoarele acte:
documentul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren (decizia privind atribuirea terenului pentru construcţia şi amenajarea pieţei, contractul de arendare funciară, titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren);
procesul-verbal de recepţie finală;
regulamentul pieţei;
autorizaţia sanitară de funcţionare;
autorizaţia sanitară veterinară de funcţionare (pentru pieţe în care se practică comerţul cu produse de origine animală);
titlul de proprietate asupra imobilului (în cazul amenajării pieţei într-un imobil) sau contractul de locaţiune (pentru unităţile amplasate în încăperi închiriate).
2.12. Alte documente decât cele indicate la punctele 2.2, 2.3 şi 2.10 nu pot fi solicitate.
2.13. Setul de documente nu se preia în cazul în care este incomplet sau documentele sunt perfectate cu încălcarea prevederilor prezentului regulament.
3. ELIBERAREA AUTORIZAŢIEI
3.1. După depunerea şi verificarea actelor prezentate, funcţionarii Direcţiei examinează la faţa locului gradul de corespundere a unităţii comerciale şi/sau de prestări servicii condiţiilor de autorizare.
3.2. Pentru eliberarea autorizaţiei de funcţionare este necesar ca unitatea comercială şi/sau de prestări servicii solicitantă trebuie să întrunească următoarele condiţii:
să dispună de spaţii amenajate şi utilate corespunzător tipului unităţii comerciale şi/sau de prestări servicii indicat în cerere;
b) la intrarea (pe faţada) unităţii comerciale şi/sau de prestări servicii să fie amplasată firma acesteia (iluminată pe timp de noapte), care trebuie să conţină informaţii referitoare la tipul unităţii, denumirea completă a unităţii şi apartenenţa (proprietarul) acesteia, adresa amplasării şi programul de lucru;
c) la intrarea în unitatea comercială şi/sau de prestări servicii trebuie să fie instalate urne de gunoi;
la intrare să fie afişat un anunţ vizibil conţinând informaţia despre restricţiile privind accesul persoanelor care nu au împlinit vârsta de 18 ani (pentru cazinouri şi localurile în care sunt amplasate şi folosite aparate electronice de joc de jocuri de noroc cu câştiguri în bani).
3.3. Gradul de corespundere a unităţii comerciale şi/sau de prestări servicii condiţiilor de autorizare se consemnează de către colaboratorul Direcţiei în nota informativă de examinare la faţa locului.
3.4. Pentru unităţile de alimentaţie publică, concomitent cu verificarea la faţa locului a condiţiilor de autorizare, se efectuează şi clasificarea acestora pe categorii de încadrare după nivelul de deservire a consumatorilor.
3.5. Examinarea gradului de corespundere a unităţii comerciale şi/sau de prestări servicii condiţiilor de autorizare, întocmirea notei informative respective se efectuează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii documentelor.
3.6. Autorizaţia de funcţionare se perfectează în termen de cel mult 15 zile lucrătoare, începând cu data primirii cererii şi documentelor anexate. După perfectarea autorizaţiei, şeful Direcţiei examinează setul de documente şi confirmă prin semnătură corespunderea acestora prevederilor prezentului regulament.
3.7. Autorizaţia conţine în mod obligatoriu următoarele informaţii:
numărul şi data eliberării autorizaţiei, denumirea firmei sau numele persoanei fizice;
adresa juridică sau viza de domiciliu;
codul fiscal al titularului autorizaţiei;
adresa amplasării unităţii comerciale şi/sau de prestări servicii;
tipul unităţii;
suprafaţa comercială sau numărul locurilor de servire;
programul de lucru al întreprinderii;
sortimentul mărfurilor comercializate;
serviciile prestate;
numărul locurilor de muncă (după caz);
numărul de calculatoare, boxe, coloane distribuitoare (după caz);
condiţiile speciale obligatorii pentru executare;
actul normativ în baza căruia se eliberează autorizaţia, semnătura titularului autorizaţiei;
termenul de valabilitate al autorizaţiei, semnătura primarului general al municipiului Chişinău (sau a viceprimarului căruia i-au fost delegate împuternicirile respective) şi ştampila Primăriei municipiului Chişinău.
3.8. Sortimentul mărfurilor comercializate şi/sau serviciilor prestate se indică în autorizaţie în corespundere cu sortimentul sau tipurile serviciilor indicate în autorizaţia sanitară şi, după caz, în autorizaţia sanitară veterinară.
3.9. Autorizaţia este semnată de către primarul general al municipiului Chişinău sau viceprimarul căruia i-au fost delegate împuternicirile respective.
3.10. Autorizaţia se afişează la un loc vizibil şi este valabilă doar pentru unitatea comercială şi/sau de prestări servicii indicată în autorizaţie.
3.11. Autorizaţia unităţii comerciale şi/sau de prestări servicii se eliberează:
pe un termen de până la 5 ani - pentru unităţile comerciale şi /sau de prestări servicii amplasate în spaţii proprietate privată;
pe durata contractului de locaţiune, dar nu mai mult de 5 ani - pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii amplasate în încăperi închiriate;
pe un termen de până la 3 ani - pentru gherete şi pavilioane;
pe un termen de până la 1 an - pentru tarabe, tonete, remorci, automobile şi alte unităţi de comerţ ambulant - provizoriu.
3.12. Actele pentru autorizarea tarabelor, tonetelor, remorcilor, comerţului din automobile, a altor unităţi de comerţ ambulant (cu excepţia autorizării acestora pe teritoriul Î.M. "Piaţa Centrală"), unităţilor comerciale şi/sau de prestări servicii amplasate în case particulare care dispun de curte separată sau ieşire în stradă se prezintă la preturile de sector, care sunt abilitate cu autorizarea respectivelor unităţi.
3.13. Autorizaţia se eliberează conducătorului întreprinderii sau altei persoane cu funcţie de răspundere, autorizată de acesta, iar menţiunea despre data primirii autorizaţiei se confirmă prin semnătura acestuia în fişa de perfectare.
3.14. Titularul autorizaţiei nu este în drept să transmită autorizaţia către alţi agenţi economici.
4.PRELUNGIREA PERIOADEI DE VALABILITATE A AUTORIZAŢIEI
4.1. Perioada de valabilitate a autorizaţiei poate fi prelungită în baza cererii solicitantului. Cererea respectivă se depune cu 15 zile înainte de expirarea termenului.
4.2. Pentru prelungirea termenului de valabilitate al autorizaţiei se depun următoarele documente:
a) cererea autorizată de pretura de sector;
b) originalul autorizaţiei cu termenul expirat a unităţii comerciale şi/sau de prestări servicii;
c) autorizaţia sanitară de funcţionare (pentru comercializarea produselor alimentare);
d) autorizaţia sanitară veterinară de funcţionare (pentru comercializarea produselor alimentare de origine animală);
e) contractul de locaţiune a încăperilor sau (şi) contractul de arendare a terenului, la expirarea termenului de valabilitate al acestuia;
f) pentru gherete - schema privind amplasarea unităţii, elaborată şi/sau coordonată de către Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare;
g) pentru deţinătorii de patentă - copia patentei de întreprinzător.
4.3. Pentru prelungirea termenului de valabilitate al autorizaţiei nu pot fi solicitate alte documente decât cele indicate la punctul 4.2.
4.4. Termenul de valabilitate al autorizaţiei se prelungeşte de la data expirării termenului anterior. La prelungirea termenului de valabilitate al autorizaţiei, funcţionarii Direcţiei verifică la faţa locului corespunderea acestora tipului întreprinderii şi condiţiilor de funcţionare stabilite în autorizaţie.
5. REPERFECTAREA AUTORIZAŢIEI ŞI ELIBERAREA DUPLICATULUI AUTORIZAŢIEI
5.1. În cazul modificării unor date ce se conţin în autorizaţie, aceasta poate fi reperfectată.
5.2. În cazul reorganizării întreprinderii, modificările în autorizaţie se vor opera în baza documentelor ce confirmă succesiunea de drept a unităţii nou create sau în baza contractului de vânzare-cumpărare, legalizat notarial.
5.3. Termenul de valabilitate al autorizaţiei reperfectate nu poate depăşi termenul de valabilitate al autorizaţiei precedente.
5.4. Drept temei pentru eliberarea duplicatului autorizaţiei serveşte pierderea sau deteriorarea acesteia.
5.5. În cazul în care autorizaţia este deteriorată şi nu poate fi folosită, la cererea de eliberare a duplicatului se anexează autorizaţia deteriorată.
5.6. Termenul de valabilitate al duplicatului autorizaţiei nu poate depăşi termenul indicat în autorizaţia pierdută sau deteriorată.
6. RESTRICŢII PRIVIND FUNCŢIONAREA UNITĂŢILOR COMERCIALE ŞI/SAU DE PRESTĂRI SERVICII
6.1. Titularii autorizaţiilor sunt obligaţi să informeze în scris, în termen de 10 zile, Direcţia despre eventuala închidere a unităţii, pentru reparaţie, reutilare, despre schimbarea profilului sau despre oricare alte situaţii care ar necesita reperfectarea autorizaţiei sau obţinerea unei autorizaţii noi.
6.2. Se interzice funcţionarea unităţilor comerciale şi/sau de prestări servicii pe teritoriul oraşului Chişinău în lipsa autorizaţiilor respective, eliberate de către Primăria municipiului Chişinău şi (după caz) preturile de sector.
6.3. Este interzisă stabilirea programului de lucru în regim nonstop al oricăror unităţi comerciale şi/sau de prestări servicii amplasate în blocurile locative. Pentru unităţile de alimentaţie publică amplasate în blocuri locative, se interzice activitatea după ora 22.00.
6.4. Programul de lucru al unităţilor comerciale şi/sau de prestări servicii - între orele 8.00 - 21.00, iar cel al unităţilor de alimentaţie publică - între orele 8.00 - 23.00, se stabileşte de către conducătorul întreprinderii.
6.5. Prelungirea programului de lucru după orele indicate în pct. 6.4 se permite numai cu avizul preturii de sector.
6.6. Pot fi autorizate doar unităţile de comerţ ambulant care au fost omologate de către Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare.
6.7. Se autorizează doar unităţile de comerţ ambulant care practică comercializarea presei periodice, băuturilor răcoritoare, îngheţatei pe bulevarde, străzi şi în pieţe, conform anexei.
6.8. Este interzisă autorizarea tarabelor pentru comerţ pe bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt, cu excepţia perioadei estivale.
6.9. Este interzisă eliberarea autorizaţiilor de funcţionare a tarabelor şi altor unităţi de comerţ ambulant în teritoriul adiacent întreprinderilor de comerţ şi alimentaţie publică staţionare (în rază de 50 m), locul amplasării fiind indicat în schema eliberată de către pretura de sector, pentru fiecare caz aparte.
6.10. Este interzis comerţul din autovehicule şi altă tehnică mobilă pe bulevardele şi străzile oraşului, cu excepţia vânzărilor în cadrul iarmaroacelor de legume şi fructe.
6.11. Este interzisă, după ora 21.00, poluarea fonică peste normele sanitare stabilite în întreprinderile de alimentaţie publică amplasate în blocurile locative sau la o distanţă de cel puţin 50 m de la blocurile locative.
6.12. Este interzisă autorizarea localurilor pentru amplasarea şi folosirea automatelor de joc de noroc cu câştiguri în bani în incinta blocurilor locative, unităţilor comerciale şi/sau de deservire socială, în staţiile de aşteptare a transportului public şi la o distanţă de cel puţin 100 m de la aceste staţii, în centrele comerciale, pieţe şi hale.
6.13. Este interzisă eliberarea autorizaţiilor de funcţionare a localurilor pentru amplasarea şi folosirea aparatelor cu jocuri de noroc cu câştiguri în bani în raza de 1 kilometru de la instituţiile de învăţământ, parcuri, zone de agrement, instituţiile medicale, instituţii ale organelor administraţiei publice centrale sau locale.
6.14. Programul de funcţionare al localurilor pentru amplasarea şi folosirea aparatelor cu jocuri de noroc cu câştiguri în bani va fi cuprins între orele 10.00 - 21.00. Este interzisă autorizarea programului de funcţionare în regim nonstop pentru acest gen de localuri.
6.15. Noţiunea de „aparat de joc de noroc cu câştiguri în bani" include toate tipurile de aparate de joc mecanice sau electronice, care se pun în funcţiune cu ajutorul monedelor, jetoanelor sau în alt mod şi la care câştigul este generat în exclusivitate de elemente aleatorii, după cum este stabilit în art. 22 şi 23 din Legea nr. 285 din 18.02.1999 cu privire la jocurile de noroc.
7. CONTROLUL FUNCŢIONĂRII UNITĂŢILOR COMERCIALE ŞI/SAU DE PRESTĂRI SERVICII
7.1. Controlul asupra respectării prevederilor prezentului regulament şi actelor normative în vigoare de către unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii se exercită de subdiviziunile Consiliului municipal Chişinău, în limitele împuternicirilor şi competenţei acestora, precum şi de organele de control.
7.2. Funcţionarii Direcţiei au dreptul să efectueze controale inopinate doar în următoarele cazuri:
sesizare din partea organelor de control privind încălcarea condiţiilor de funcţionare specificate în autorizaţie;
expirarea termenului de valabilitate al autorizaţiei;
necesitate de a verifica respectarea condiţiilor de funcţionare specificate în autorizaţie;
verificare a nivelului de îndeplinire a măsurilor privind lichidarea încălcărilor depistate anterior;
depunerea de reclamaţii din partea consumatorilor.
7.3. Încălcările depistate în urma controalelor se fixează în actul de control, care se întocmeşte în două exemplare - unul pentru a fi înmânat titularului autorizaţiei şi altul pentru a fi păstrat la Direcţie.
7.4. În cazul în care s-au depistat încălcări ale condiţiilor de funcţionare specificate în autorizaţie, Direcţia examinează actele, în termen de 10 zile lucrătoare de la data întocmirii actului de control, la şedinţa Consiliului Direcţiei, cu participarea titularului autorizaţiei, informat prealabil despre convocarea Consiliului. La şedinţa Consiliului Direcţiei se adoptă decizia privind termenul de înlăturare a încălcărilor, cu avertizarea despre posibila suspendare sau retragere a autorizaţiei, dacă încălcările depistate nu vor fi eliminate în termenul stabilit.
7.5. În cazul în care titularul autorizaţiei nu este prezent la şedinţa Consiliului Direcţiei, Consiliul este în drept să examineze cazul în lipsa titularului, cu luarea deciziei corespunzătoare.
7.6. Titularul autorizaţiei este obligat să prezinte Direcţiei, în termenul stabilit, informaţia privind înlăturarea încălcărilor. Specialiştii Direcţiei verifică la faţa locului eliminarea încălcărilor depistate anterior, întocmind repetat un act de control.
RETRAGEREA, ANULAREA, SUSPENDAREA ŞI REVALIDAREA AUTORIZAŢIEI
8.1. Autorizaţia se retrage în următoarele cazuri:
titularul depune cerere în acest sens;
titularul persoană juridică se lichidează;
în actele depuse pentru obţinerea autorizaţiei au fost descoperite falsuri;
titularul nu a înlăturat în termenele stabilite încălcările enumerate în punctul 8.4.
8.2. Autorizaţia se anulează în următoarele cazuri:
cererea titularului autorizaţiei privind încetarea activităţii întreprinderii sau lichidarea acesteia;
actul de control, întocmit la faţa locului, privind închiderea sau lichidarea întreprinderii.
8.3. Autorizaţiile anulate se exclud din evidenţă.
8.4. Autorizaţia se suspendă în următoarele cazuri:
a) încălcarea cerinţelor impuse prin prezentul regulament;
titularul a încălcat condiţiile speciale stipulate în autorizaţie;
titularul a încălcat deciziile Consiliului municipal sau dispoziţiile primarului general, viceprimarilor, pretorilor de sector;
rezilierea anticipată sau expirarea contractului de arendare a terenului (imobilului), în baza demersului Direcţiei generale arhitectură, urbanism şi relaţii funciare;
încălcarea ordinii publice şi alte încălcări repetate ale prevederilor legislaţiei în vigoare, la prezentarea demersurilor de la pretura de sector şi organele de control, cu actele de control anexate;
nerespectarea repetată (constatată prin acte de control sau procese-verbale de către Direcţie) de către agentul economic a programului de lucru stabilit al întreprinderii.
8.5. În cazul în care au fost încălcate dispoziţiile punctului 8.4, titularul autorizaţiei este avertizat, în cadrul şedinţelor Consiliului Direcţiei, asupra necesităţii înlăturării lor, fixându-se termene rezonabile.
8.6. În cazul în care încălcările specificate în punctul 8.4 nu au fost înlăturate în termenele stabilite, Direcţia este obligată, în termen de cel mult 3 zile, să solicite primarului general al municipiului Chişinău (sau viceprimarului căruia i-au fost delegate împuternicirile respective) suspendarea autorizaţiei.
8.7. Primarul (sau viceprimarul căruia i-au fost delegate împuternicirile respective) va suspenda autorizaţia, pe termenul recomandat de Direcţie, pentru înlăturarea încălcărilor.
8.8. Dispoziţia de suspendare se aduce la cunoştinţa titularului autorizaţiei, în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării, cu ridicarea originalului autorizaţiei de către Direcţie. Dispoziţia respectivă se aduce la cunoştinţa Inspectoratului fiscal de stat pe municipiul Chişinău, preturii de sector, Comisariatului general de poliţie al municipiului Chişinău.
8.9. Odată cu eliminarea încălcărilor care au dus la suspendarea autorizaţiei, titularul autorizaţiei este obligat să înştiinţeze în scris despre acest fapt Direcţia, printr-un demers avizat de pretura de sector. În cazul în care Direcţia constată înlăturarea circumstanţelor care au dus la suspendarea autorizaţiei, va prezenta primarului (sau viceprimarului căruia i-au fost delegate împuternicirile respective), în termen de 3 zile, solicitarea de revalidare a autorizaţiei.
8.10. Revalidarea autorizaţiei se efectuează prin dispoziţia respectivă a primarului (sau viceprimarului căruia i-au fost delegate împuternicirile respective), care va fi emisă în termen de 5 zile. Dispoziţia privind revalidarea autorizaţiei se aduce la cunoştinţa titularului autorizaţiei în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării.
8.11. În cazul activităţii ilicite în lipsa autorizaţiei de funcţionare a unităţii comerciale şi/sau prestări servicii, prin dispoziţia primarului sau viceprimarului căruia i-au fost delegate împuternicirile respective (pentru tarabe şi comerţul ambulant - prin dispoziţia pretorului de sector), se suspendă activitatea întreprinderii, până la obţinerea autorizaţiei de funcţionare. Dispoziţia respectivă se aduce la cunoştinţa agentului economic, Comisariatului general de poliţie şi Inspectoratului fiscal de stat al municipiului Chişinău.
8.12. Retragerea, anularea, suspendarea autorizaţiei, precum şi refuzul de a revalida autorizaţia pot fi contestate în instanţa de judecată.
9. LUCRĂRI DE SECRETARIAT
9.1. Pentru fiecare unitate comercială şi/sau de prestări servicii care a obţinut autorizaţia de amplasare şi funcţionare, Direcţia ţine evidenţa electronică a autorizaţiilor eliberate.
9.2. Direcţia elaborează şi asigură editarea următoarelor formulare:
cererea-model pentru eliberarea autorizaţiei;
nota informativă despre examinarea unităţii comerciale la faţa locului;
actul de control.
10. DISPOZIŢII FINALE
10.1. Prezentul regulament intră în vigoare de la 1 ianuarie 2008
SECRETAR INTERIMAR
AL CONSILIULUI Nadejda Ivanova
Anexă
la Regulamentul privind eliberarea autorizaţiilor de
funcţionare a unităţilor comerciale şi de prestare a
serviciilor sociale pe teritoriul municipiului Chişinău,
aprobat prin decizia Consiliului municipal Chişinău
nr.13/4 din 27-12-2007
Lista
bulevardelor, străzilor şi pieţelor pe care se autorizează
doar unităţile de comerţ ambulant care practică comercializarea
presei periodice, băuturilor răcoritoare, îngheţatei
sectorul | strada |
Centrul -nucleul istoric | str. Alexe Mateevici, str.Constantin Stere, str. A. Şciusev, str. Mihai Viteazul, str. Sf.Andrei, str. Ivan Zaikin, str. Albişoara, str. Ismail, str. Ciuflea, str. Bucureşti, str. Lev Tolstoi |
Centru | bd. Iu. Gagarin |
bd. C. Negruzzi | |
Aleea Gării | |
Pieţele din faţa Gării Feroviare şi din preajma Autogării Centru | |
perimetrul Pieţei Centrale (str. Mitropolit Varlaam, str. Armenească, str. Tighina) | |
str. A. Puşkin | |
str. Ciuflea | |
Botanica | bd. Dacia (cu excepţia orăşelului Aeroport) |
bd. Decebal | |
bd. Traian | |
bd. Cuza - Vodă | |
str. Independenţei | |
Buiucani | str. Ion Creangă |
str. Alba-Iulia | |
str. Mitropolit G. Bănulescu-Bodoni | |
str. A. Puşkin | |
Calea Ieşilor | |
str. Serghei Lazo | |
str. Vasile Lupu | |
Râşcani | bd. Renaşterii |
bd. Moscova | |
str. A. Puşkin | |
str. Cosmonauţilor | |
str. Kiev | |
str. Ceucari | |
str. Bogdan - Voievod | |
Ciocana | bd. Mircea cel Bătrân |
str. Alecu Russo | |
str. prof. Ion Dumeniuk | |
str. Petru Zadnipru | |
str. M. Sadoveanu | |
str. Meşterul Manole | |
str. Voluntarilor | |
str. Igor Vieru | |
str. Ginta Latină | |
str. Nicolae Milescu Spătarul | |
str. Maria Drăgan | |
str. Uzinelor |
SECRETAR INTERIMAR
AL CONSILIULUI Nadejda Ivanova