Decizia Consiliului municipal Chişinău nr. 13/4 din 27.12.2007

https://new.chisinau.md/ro/decizia-consiliului-municipal-chisinau-nr-134-din-27122007-20292_237016.html

Despre aprobarea Regulamentului privind eliberarea autorizaţiilor de funcţionare a unităţilor comerciale şi de prestare a serviciilor sociale pe teritoriul municipiului Chişinău...

În  scopul  perfecţionării  mecanismului  de  eliberare  a  autorizaţiilor  de  amplasare   şi  funcţionare  a  unităţilor   comerciale   şi  de  prestare  a  serviciilor  sociale,  întru  reglementarea  procesului  comercial  şi  coordonarea  activităţii  agenţilor  economici ce  desfăşoară  comerţ  şi  activităţi  în  sfera  alimentaţiei  publice   şi  prestării serviciilor sociale, în  temeiul  art. 7(2)  din  Legea  Republicii  Moldova  nr. 749-XIII  din  23.02.1996  „Cu  privire  la  comerţul  interior",  art. 14  alin. (2)  lit. m) şi  art. 19  alin. (3)  din  Legea  nr. 436-XVI   din  28.12.2006 „Privind administraţia publică  locală",  Consiliul   municipal  Chişinău   DECIDE:

          1. Se  aprobă  Regulamentul  privind  eliberarea  autorizaţiilor  de    funcţionare  a  unităţilor  comerciale  şi  de  prestare  a  serviciilor  sociale pe teritoriul municipiului Chişinău (se  anexează).

          2. Se  pune  în  sarcina  Direcţiei  generale  comerţ,  alimentaţie  publică  şi  prestări  servicii  (dl  Vladimir  Nirca):

          2.1. Perfectarea  documentelor  şi  eliberarea  autorizaţiilor  de  amplasare  şi  funcţionare   a  unităţilor   comerciale   şi  de  prestare  a  serviciilor  sociale.

2.2. Executarea  controlului  asupra  respectării  de  către  agenţii  economici  a  condiţiilor de  autorizare a unităţilor comerciale şi de prestare a serviciilor.

          2.3. Perfectarea  registrelor  necesare  şi  ţinerea  evidenţei  autorizaţiilor  de  funcţionare  a  unităţilor   comerciale  şi  de  prestare   a  serviciilor  sociale,  eliberate  agenţilor  economici  şi  persoanelor  fizice.

      2.4. Editarea  formularelor şi actelor necesare pentru autorizarea unităţilor comerciale, de alimentaţie publică şi de prestare a serviciilor sociale.

          2.5. Prezentarea  lunară ,  către   data  de  10, Inspectoratului  fiscal  de  stat  Chişinău  a  informaţiei,  sub  formă  electronică,  despre  agenţii  economici  cărora  li  s-au  eliberat  autorizaţii   în   luna   precedentă.

          2.6. Informarea  agentului  economic  privind  suma  anuală spre  plată   a  taxei  pentru  unităţile  comerciale  şi/sau  de  prestări  servicii sociale. 

          3.  Inspectoratul  fiscal  de  stat  Chişinău  (dl  Procopie  Duca)  va  prezenta  lunar,  către  data  de  10,  Direcţiei  generale  comerţ,  alimentaţie  publică  şi  prestări  servicii   informaţia  privind  situaţia  încasării  taxelor de la unităţile  comerciale  şi/sau  de  prestări  servicii sociale.

          4.  Primăriile oraşelor, satelor  (comunelor)   din  componenţa   municipiului  vor  elibera  autorizaţii  de  funcţionare a  unităţilor  comerciale şi/sau de prestări  servicii  sociale amplasate în teritoriul administrat,  în  baza  regulamentelor  respective  aprobate  de  consiliile  locale.

          5.  Preturile  de  sector,  primăriile   satelor,  oraşelor  (comunelor)  vor  ţine  evidenţa autorizaţiilor  în  registre speciale,  unice, prezentând  trimestrial  Direcţiei  generale   comerţ,  alimentaţie  publică  şi  prestări  servicii   informaţia  privind  autorizaţiile  eliberate unităţilor  comerciale  şi/sau  de  prestări  servicii sociale.

          6. Se abrogă deciziile Consiliului  municipal  Chişinău  nr. 4/4  din  16.10.1999 „Pentru  aprobarea  Regulamentului  cu  privire  la  autorizarea  funcţionării  unităţilor  comerciale,  de  alimentaţie  publică  şi  prestări  servicii  şi  eliberarea  de  licenţe  de  comercializare  cu  amănuntul  a  băuturilor  alcoolice  şi  articolelor  din  tutun", şi nr. 5/15  din  06.09.2001  „Cu  privire  la  operarea  de  modificări   în  decizia Consiliului   municipal  Chişinău  nr. 4/4  din  16.10.1999  „Pentru  aprobarea  Regulamentului  cu  privire  la  autorizarea  funcţionării  unităţilor   comerciale,  de  alimentaţie  publică   şi  prestări  servicii  şi  eliberarea  de  licenţe  de  comercializare  cu  amănuntul  a  băuturilor  alcoolice   şi  articolelor  din  tutun".

          7. Controlul  executării  prezentei  decizii  se  pune  în  sarcina viceprimarului  dl  Mihai Furtună.

PREŞEDINTE  AL   CONSILIULUI                                            Mihai  Ghimpu

CONTRASEMNAT:

SECRETAR INTERIMAR

AL   CONSILIULUI                                                                     Nadejda Ivanova

Anexă la decizia

Consiliului municipal  Chişinău

                nr.13/4din 27-12- 2007

REGULAMENTUL

PRIVIND  ELIBERAREA  AUTORIZAŢIILOR  DE   FUNCŢIONARE  A  UNITĂŢILOR  COMERCIALE  ŞI  DE PRESTARE  A  SERVICIILOR  SOCIALE  PE  TERITORIUL  MUNICIPIULUI  CHIŞINĂU

1. DISPOZIŢII  GENERALE

1.1. Prezentul  regulament  este  elaborat  în conformitate cu prevederile Legilor  Republicii   Moldova  nr. 749-XIII din 23.02.1996 "Cu privire la comerţul interior", nr.  93-XIV din 15.07.1998 "Cu privire la patenta de întreprinzător", nr.105-XV din 13.03.2003 "Privind protecţia consumatorilor", nr.436-XVI din 28.12.2006 "Privind administraţia publică locală" şi  Hotărârilor Guvernului Republicii Moldova nr. 49  din  24.01.1994  "Cu  privire  la  aprobarea  Regulilor  de  bază  ale  comerţului  cu  amănuntul  şi  activităţii   în  sfera  alimentaţiei  publice  pentru  agenţii  antreprenoriatului din teritoriul  Republicii  Moldova",  nr.147 din 12.03.1996  "Cu privire la aprobarea Regulilor deservirii sociale a populaţiei", nr. 1508  din  21.11.2002  "Cu  privire  la  aprobarea  Nomenclatorului-tip  al  unităţilor  de  comerţ  cu  amănuntul",  nr. 1209 din 08.11.2007   "Cu privire la prestarea serviciilor de alimentaţie publică".  

1.2. Prezentul regulament stabileşte modul de eliberare a autorizaţiilor de  funcţionare a  unităţilor   comerciale şi  de prestare a  serviciilor  sociale  cu  plată către populaţie pentru toate persoanele fizice şi juridice care practică asemenea activităţi în  locuri  speciale pe teritoriul municipiului Chişinău,  indiferent de tipul de proprietate.

1.3. Unităţi comerciale şi de prestare a serviciilor  sociale  către populaţie sunt considerate unităţile  de comerţ angro, cu amănuntul, ambulant, unităţile de  alimentaţie publică, farmaciile, librăriile, staţiile de alimentare cu combustibil, pieţele şi toate unităţile care prestează, contra plată, servicii sociale către populaţie, locurile de agrement etc.  ( în  continuare -  unităţi  comerciale  şi/sau de  prestări  servicii).

1.4. Autorizaţia  de funcţionare  a  unităţilor comerciale  şi/sau de  prestări  servicii  (în  continuare - autorizaţia) este  un  act administrativ individual ce  atestă  dreptul  titularului  autorizaţiei  de  a  amplasa   unitatea  comercială  şi/sau de prestări  servicii  în  locul  (terenul,  localul,  incinta)  stabilit  şi de  a desfăşura    activităţi  comerciale  şi/sau de prestări servicii  pentru  o  perioadă  stabilită, cu  respectarea  obligatorie  a  condiţiilor  de  autorizare  prevăzute  de  prezentul  regulament.

2. ACTELE  NECESARE PENTRU  OBŢINEREA AUTORIZAŢIEI

2.1. Pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare a unităţii comerciale, solicitantul va depune la Centrul  de informare şi documentare a populaţiei  al Primăriei municipiului Chişinău  o cerere-tip completată. Modelul de cerere va fi elaborat de către Direcţia  generală comerţ, alimentaţie publică şi prestări servicii (în continuare - Direcţia), urmând a fi  plasată pe pagina web a instituţiei în termen de două luni din momentul aprobării prezentului regulament. În cerere vor fi indicate următoarele:

denumirea completă a obiectivului pentru care se solicită autorizaţia;

adresa   obiectivului;

principalele grupuri de mărfuri care vor fi comercializate în unitatea respectivă;

serviciile prestate;

programul de  lucru;

numele persoanei responsabile pentru funcţionarea întreprinderii.

2.2. La cerere urmează a fi anexate copiile următoarelor acte: 

a)         certificatul de înregistrare a întreprinderii, eliberat de Camera Înregistrării de Stat de pe lângă Ministerul   Dezvoltării  Informaţionale  al Republicii  Moldova;

b)         certificatul de proprietate asupra imobilului cu destinaţie nelocativă, eliberat de către Oficiul cadastral teritorial Chişinău. Pentru unităţile amplasate în încăperi închiriate urmează să fie prezentat şi contractul de locaţiune;

c)         contractul  privind transportarea  deşeurilor  menajere  solide;

d)        pentru unităţile amplasate în localuri noi, recent date în exploatare  în   modul   stabilit, cererea poate fi înlocuită cu procesul-verbal  de recepţie  finală a obiectivului;

e)         acordul din partea vecinilor privind amplasarea unităţii (doar pentru unităţile amplasate în blocuri locative).

2.3. Cererea va fi înregistrată şi datată doar după ce solicitantul va prezenta pentru verificare originalul actelor depuse în copie.

2.4. În cazul în care  unităţile comerciale  sau  de prestare a serviciilor sunt raportate la tipul celor indicate mai jos, solicitantul este obligat  să prezinte, suplimentar la actele indicate la punctul 2.2, următoarele acte:    

a) autorizaţia sanitară (pentru toate unităţile de comerţ, alimentaţie publică şi de    deservire   socială);

b)  autorizaţia  sanitară veterinară  de  funcţionare (pentru pieţele agroalimentare, gheretele de comercializare a ouălor,  farmaciile  veterinare, unităţile  în care se comercializează carne tranşată şi peşte,   produse de origine animală);

c)  schema terenului, aprobată şi eliberată de către Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare (pentru autorizarea unei gherete);

d) contractul de arendare funciară sau titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren (pentru autorizarea obiectivelor ce depăşesc suprafaţa de 12 mp, amplasate pe terenuri ce aparţin Primăriei municipiului Chişinău, cu excepţia celor încorporate în clădiri, şi pentru amenajarea teraselor de vară);

e) certificatul de conferire a categoriei şi contractul încheiat cu un laborator  acreditat  pentru investigarea probelor calităţii materiilor prime şi produselor  preparate din ele (pentru întreprinderile de alimentaţie publică);

f)  licenţa pentru activitate în domeniul jocurilor de noroc (pentru cazinouri şi localurile în care sunt  amplasate şi folosite aparate de jocuri de noroc cu câştiguri în bani).

2.5. Toate cererile pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare urmează a fi avizate de pretura de sector şi Direcţia generală arhitectură,  urbanism şi relaţii funciare.

 2.6. Pentru pavilioane, gherete şi tarabe amplasate conform  planului general în teritoriul  pieţelor şi în secţiile comerciale din incinta centrelor comerciale,  cererea urmează a fi avizată   doar de  administraţia  acestora.

2.7. Pentru comerţul din autovehicule şi alte tipuri de tehnică mobilă,  amplasate în zona de protecţie a străzilor şi drumurilor, cererea urmează a fi avizată   de Poliţia rutieră a municipiului Chişinău.

2.8. Pentru centrele   comerciale,  staţiile   de   alimentare   cu   combustibil, unităţile   comerciale în care se comercializează mărfuri uşor inflamabile, cluburi de dans, discoteci, disco-baruri, saune, cererea urmează a fi avizată   de  organul  supravegherii  de  stat a  măsurilor contra incendiilor.

2.9. Pentru unităţile  de comerţ  în care se   comercializează  produse  pirotehnice, cererea urmează a fi avizată de serviciul abilitat al Ministerului Afacerilor Interne în domeniul supravegherii importului, depozitării, comercializării şi utilizării produselor pirotehnice.

2.10. Pentru autorizarea funcţionării pieţelor sau halelor, cererea trebuie avizată de către Direcţia generală  arhitectură, urbanism şi relaţii funciare, pretura de sector, Poliţia rutieră,   organul supravegherii  de   stat   a   măsurilor   contra   incendiilor.

2.11.  La cererea pentru autorizarea funcţionării pieţelor sau halelor urmează a fi anexate adiţional următoarele acte: 

documentul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren (decizia privind atribuirea terenului pentru construcţia şi amenajarea pieţei, contractul de arendare funciară, titlul de autentificare a dreptului  deţinătorului de teren);

procesul-verbal de recepţie finală;

regulamentul pieţei;

autorizaţia sanitară de funcţionare;

autorizaţia   sanitară veterinară de funcţionare (pentru pieţe în care se  practică comerţul cu produse de origine animală);

titlul de proprietate asupra imobilului (în cazul amenajării pieţei într-un  imobil) sau contractul de locaţiune (pentru unităţile amplasate în încăperi închiriate).

2.12. Alte documente decât cele indicate la punctele  2.2,  2.3 şi  2.10  nu pot fi solicitate.

2.13. Setul de documente nu se preia  în cazul în care  este  incomplet sau documentele  sunt  perfectate  cu  încălcarea  prevederilor  prezentului  regulament.

3. ELIBERAREA  AUTORIZAŢIEI

3.1. După depunerea şi verificarea  actelor  prezentate, funcţionarii Direcţiei  examinează  la  faţa  locului  gradul  de corespundere  a  unităţii comerciale şi/sau de  prestări servicii condiţiilor  de  autorizare.

3.2. Pentru eliberarea autorizaţiei de  funcţionare este necesar ca unitatea comercială şi/sau  de prestări  servicii solicitantă trebuie să întrunească următoarele condiţii:

să dispună de spaţii amenajate şi utilate corespunzător tipului unităţii  comerciale   şi/sau  de prestări  servicii  indicat  în  cerere;

b) la intrarea (pe  faţada)  unităţii  comerciale  şi/sau de  prestări servicii să fie amplasată firma  acesteia (iluminată pe timp de noapte), care trebuie să conţină informaţii referitoare la tipul unităţii, denumirea completă a unităţii şi apartenenţa (proprietarul) acesteia, adresa amplasării şi  programul de lucru;

c) la intrarea  în  unitatea comercială  şi/sau  de prestări  servicii trebuie să fie instalate urne de gunoi;

la intrare  să fie afişat un anunţ vizibil conţinând informaţia despre restricţiile  privind accesul persoanelor care nu au împlinit vârsta de 18 ani (pentru cazinouri şi localurile în care sunt  amplasate şi folosite aparate electronice de joc de jocuri de noroc cu câştiguri în bani).

3.3. Gradul de corespundere a unităţii comerciale şi/sau de  prestări servicii   condiţiilor de autorizare se consemnează de către colaboratorul Direcţiei în nota informativă de examinare  la  faţa locului.

3.4. Pentru  unităţile  de  alimentaţie  publică,   concomitent cu   verificarea   la  faţa  locului   a  condiţiilor  de   autorizare,    se   efectuează    şi   clasificarea  acestora  pe  categorii de  încadrare   după    nivelul  de  deservire  a   consumatorilor.

3.5. Examinarea gradului de  corespundere  a unităţii comerciale şi/sau de  prestări servicii condiţiilor de autorizare, întocmirea notei informative respective  se  efectuează  în  termen de cel mult 5 zile  lucrătoare de la data  depunerii documentelor.

3.6. Autorizaţia  de  funcţionare se  perfectează  în  termen  de  cel  mult  15  zile  lucrătoare,  începând  cu  data  primirii  cererii  şi  documentelor  anexate. După  perfectarea autorizaţiei, şeful Direcţiei  examinează setul de documente şi confirmă prin semnătură corespunderea acestora prevederilor prezentului regulament. 

3.7. Autorizaţia conţine în mod obligatoriu următoarele informaţii: 

numărul  şi  data  eliberării  autorizaţiei, denumirea   firmei  sau numele  persoanei   fizice;

adresa  juridică  sau  viza   de domiciliu;

codul  fiscal  al titularului  autorizaţiei;

adresa  amplasării unităţii  comerciale şi/sau  de  prestări  servicii;

tipul  unităţii;

suprafaţa   comercială sau numărul locurilor de servire;

programul de  lucru  al  întreprinderii;

sortimentul  mărfurilor  comercializate;  

serviciile  prestate;

numărul locurilor  de  muncă (după caz);

numărul de calculatoare, boxe, coloane distribuitoare (după caz); 

condiţiile  speciale  obligatorii  pentru  executare;

 actul   normativ   în  baza   căruia   se  eliberează autorizaţia,  semnătura  titularului  autorizaţiei; 

termenul de  valabilitate al autorizaţiei,  semnătura primarului general al municipiului Chişinău (sau a  viceprimarului căruia i-au fost delegate împuternicirile respective)  şi  ştampila  Primăriei municipiului Chişinău.

3.8. Sortimentul  mărfurilor  comercializate  şi/sau  serviciilor  prestate  se  indică  în  autorizaţie  în  corespundere  cu  sortimentul sau tipurile serviciilor indicate  în  autorizaţia  sanitară şi,  după  caz,  în   autorizaţia sanitară veterinară.

3.9. Autorizaţia este semnată de către primarul general al municipiului Chişinău sau   viceprimarul căruia i-au fost delegate împuternicirile respective.

3.10. Autorizaţia se afişează la un loc vizibil şi este valabilă   doar  pentru unitatea comercială  şi/sau  de prestări  servicii   indicată  în  autorizaţie.

3.11. Autorizaţia  unităţii comerciale şi/sau  de prestări servicii se eliberează:

pe un termen de până la 5 ani  - pentru  unităţile comerciale şi /sau de  prestări   servicii   amplasate  în   spaţii proprietate privată;

pe  durata contractului de locaţiune, dar nu mai mult de 5 ani -  pentru  unităţile   comerciale  şi/sau  de   prestări   servicii   amplasate   în  încăperi   închiriate;

pe un termen de până la 3 ani   -  pentru   gherete şi pavilioane;

pe un termen de până la 1 an -  pentru tarabe, tonete, remorci,  automobile şi alte unităţi de comerţ   ambulant -  provizoriu.

3.12. Actele pentru autorizarea tarabelor, tonetelor, remorcilor, comerţului din automobile, a  altor unităţi de comerţ ambulant (cu excepţia autorizării acestora pe teritoriul Î.M. "Piaţa Centrală"), unităţilor comerciale şi/sau de prestări servicii amplasate în case particulare care dispun de curte separată sau ieşire în stradă se prezintă la preturile de sector,  care sunt abilitate cu  autorizarea  respectivelor unităţi.

3.13. Autorizaţia  se  eliberează  conducătorului  întreprinderii  sau  altei  persoane  cu funcţie de  răspundere,  autorizată de acesta, iar menţiunea despre data primirii  autorizaţiei se  confirmă  prin  semnătura acestuia   în fişa  de perfectare.

3.14. Titularul  autorizaţiei  nu este  în  drept  să  transmită  autorizaţia către alţi  agenţi  economici.

4.PRELUNGIREA PERIOADEI  DE VALABILITATE  A  AUTORIZAŢIEI

4.1. Perioada de valabilitate a autorizaţiei poate fi prelungită în baza cererii solicitantului. Cererea  respectivă se  depune  cu 15 zile înainte de  expirarea termenului.

4.2. Pentru prelungirea termenului de valabilitate al autorizaţiei se depun următoarele documente:

a) cererea autorizată de pretura de sector;

b) originalul autorizaţiei cu termenul expirat a unităţii comerciale şi/sau de prestări servicii;

c) autorizaţia sanitară de funcţionare (pentru comercializarea produselor alimentare);

d) autorizaţia sanitară veterinară de funcţionare (pentru comercializarea produselor alimentare de origine animală);

e) contractul de locaţiune a încăperilor sau (şi) contractul de arendare a terenului,   la expirarea  termenului  de valabilitate  al  acestuia;

f) pentru gherete - schema privind amplasarea unităţii, elaborată şi/sau coordonată de către Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare;

g) pentru   deţinătorii  de  patentă -  copia   patentei  de   întreprinzător.

4.3. Pentru prelungirea termenului de valabilitate al autorizaţiei nu pot fi solicitate alte documente decât cele indicate la punctul 4.2.

4.4. Termenul de valabilitate al autorizaţiei se prelungeşte de la data expirării termenului anterior. La prelungirea  termenului de valabilitate  al autorizaţiei, funcţionarii Direcţiei  verifică  la faţa  locului corespunderea  acestora   tipului   întreprinderii   şi condiţiilor   de   funcţionare   stabilite  în  autorizaţie.

5. REPERFECTAREA AUTORIZAŢIEI ŞI ELIBERAREA DUPLICATULUI AUTORIZAŢIEI

5.1. În cazul modificării unor  date  ce  se  conţin  în  autorizaţie, aceasta poate fi reperfectată.

5.2. În cazul reorganizării întreprinderii, modificările în autorizaţie se vor opera  în baza documentelor ce confirmă succesiunea de drept a unităţii nou create sau în baza contractului de vânzare-cumpărare, legalizat notarial.

5.3.  Termenul  de  valabilitate  al  autorizaţiei  reperfectate  nu  poate  depăşi termenul  de  valabilitate  al  autorizaţiei  precedente.

5.4. Drept temei pentru eliberarea duplicatului autorizaţiei   serveşte  pierderea sau deteriorarea  acesteia.

5.5. În cazul în care autorizaţia este  deteriorată şi nu poate fi folosită, la  cererea de eliberare a  duplicatului  se anexează autorizaţia deteriorată.

5.6. Termenul de valabilitate  al duplicatului autorizaţiei nu poate depăşi termenul indicat în autorizaţia pierdută sau deteriorată.

6. RESTRICŢII PRIVIND FUNCŢIONAREA UNITĂŢILOR COMERCIALE ŞI/SAU DE PRESTĂRI SERVICII

6.1. Titularii autorizaţiilor sunt obligaţi să informeze în scris,  în termen de 10 zile,   Direcţia despre eventuala închidere a  unităţii,   pentru reparaţie, reutilare, despre schimbarea  profilului  sau despre oricare alte situaţii care ar necesita reperfectarea autorizaţiei sau obţinerea unei autorizaţii noi. 

6.2. Se interzice funcţionarea unităţilor comerciale şi/sau de prestări servicii pe teritoriul oraşului Chişinău în lipsa autorizaţiilor respective, eliberate de către Primăria municipiului Chişinău şi (după caz)  preturile de sector.

6.3. Este interzisă stabilirea programului de lucru în regim  nonstop al oricăror unităţi  comerciale şi/sau  de prestări  servicii amplasate  în blocurile locative.  Pentru unităţile de alimentaţie publică amplasate în blocuri locative,  se interzice activitatea după ora 22.00. 

6.4. Programul  de  lucru  al   unităţilor   comerciale   şi/sau de   prestări   servicii - între   orele  8.00 - 21.00,  iar cel al  unităţilor  de  alimentaţie   publică -  între orele    8.00 - 23.00, se  stabileşte  de   către   conducătorul   întreprinderii.

6.5.  Prelungirea  programului  de lucru   după  orele  indicate în  pct. 6.4  se  permite   numai  cu  avizul preturii de  sector. 

6.6. Pot fi autorizate doar unităţile de comerţ ambulant  care au fost omologate de către Direcţia generală  arhitectură, urbanism şi relaţii funciare.

6.7. Se autorizează doar unităţile de comerţ ambulant care practică comercializarea presei periodice, băuturilor răcoritoare, îngheţatei pe bulevarde, străzi şi în pieţe, conform anexei.

6.8.  Este interzisă autorizarea tarabelor  pentru  comerţ  pe bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt,  cu excepţia perioadei estivale.

6.9. Este interzisă eliberarea autorizaţiilor de funcţionare a tarabelor şi altor unităţi de comerţ ambulant în teritoriul adiacent întreprinderilor de comerţ şi alimentaţie publică staţionare (în rază de 50 m), locul amplasării fiind indicat  în  schema  eliberată   de  către  pretura  de  sector,  pentru  fiecare  caz   aparte.

6.10.  Este interzis comerţul din autovehicule  şi altă tehnică mobilă pe bulevardele şi străzile oraşului,  cu excepţia  vânzărilor în cadrul iarmaroacelor de legume şi fructe.

6.11. Este interzisă, după  ora   21.00,  poluarea fonică peste normele sanitare stabilite în   întreprinderile  de  alimentaţie publică amplasate în blocurile locative sau la o distanţă de cel puţin 50 m de la blocurile locative.

6.12. Este interzisă autorizarea localurilor pentru amplasarea şi folosirea automatelor  de joc de noroc cu câştiguri în bani în incinta blocurilor locative,  unităţilor comerciale şi/sau de deservire socială, în staţiile de aşteptare a transportului public şi  la o distanţă  de cel puţin 100 m de la aceste staţii, în centrele comerciale, pieţe şi hale.

6.13. Este interzisă eliberarea autorizaţiilor de funcţionare a localurilor pentru amplasarea şi folosirea aparatelor cu jocuri de noroc cu câştiguri în bani în raza  de 1 kilometru de la instituţiile de învăţământ, parcuri, zone de agrement, instituţiile medicale, instituţii ale organelor administraţiei publice centrale sau locale.       

6.14. Programul  de  funcţionare  al localurilor pentru amplasarea şi folosirea aparatelor cu jocuri de noroc cu câştiguri în bani va fi cuprins între orele  10.00 - 21.00. Este interzisă autorizarea  programului de funcţionare  în regim  nonstop pentru acest gen de localuri.   

6.15.  Noţiunea de „aparat de  joc de noroc cu câştiguri în bani"  include toate  tipurile de aparate de joc mecanice sau electronice, care se pun în funcţiune cu ajutorul monedelor, jetoanelor sau în alt mod şi la care câştigul este generat în exclusivitate de elemente aleatorii, după cum este stabilit în art. 22 şi 23 din Legea nr. 285 din 18.02.1999 cu privire la jocurile de noroc.

7. CONTROLUL FUNCŢIONĂRII UNITĂŢILOR COMERCIALE ŞI/SAU DE PRESTĂRI SERVICII

7.1. Controlul asupra respectării prevederilor prezentului regulament şi  actelor normative în vigoare de către unităţile comerciale şi/sau  de prestări servicii se exercită de subdiviziunile Consiliului municipal Chişinău, în limitele împuternicirilor şi competenţei acestora, precum  şi de  organele de control.  

7.2. Funcţionarii Direcţiei au dreptul să efectueze controale inopinate doar în următoarele cazuri:  

sesizare  din partea organelor de control privind încălcarea  condiţiilor de funcţionare specificate în autorizaţie;

expirarea termenului de valabilitate al  autorizaţiei;

necesitate de a verifica  respectarea  condiţiilor de funcţionare specificate în autorizaţie;

verificare a  nivelului de  îndeplinire a  măsurilor privind lichidarea   încălcărilor depistate anterior;

depunerea de  reclamaţii din partea  consumatorilor.

7.3.  Încălcările depistate în urma controalelor se fixează în actul de control,  care se întocmeşte  în două exemplare -  unul pentru a fi  înmânat  titularului  autorizaţiei şi  altul pentru a fi păstrat la  Direcţie.

7.4.  În cazul  în care s-au depistat încălcări ale condiţiilor de funcţionare specificate în autorizaţie, Direcţia examinează actele, în termen de 10 zile  lucrătoare de la  data întocmirii actului  de control, la şedinţa  Consiliului Direcţiei,  cu participarea   titularului autorizaţiei, informat prealabil despre convocarea Consiliului. La şedinţa Consiliului  Direcţiei  se adoptă decizia privind termenul de  înlăturare a încălcărilor, cu avertizarea  despre posibila suspendare sau retragere  a autorizaţiei, dacă încălcările depistate nu vor fi eliminate în termenul stabilit.                               

7.5. În  cazul în care titularul autorizaţiei nu este prezent la şedinţa Consiliului Direcţiei, Consiliul este în drept  să examineze cazul  în lipsa  titularului, cu luarea  deciziei corespunzătoare.  

7.6. Titularul autorizaţiei este obligat să prezinte Direcţiei,  în termenul stabilit,   informaţia privind înlăturarea încălcărilor. Specialiştii Direcţiei verifică la faţa locului eliminarea încălcărilor depistate anterior, întocmind  repetat un act  de control.  

RETRAGEREA,  ANULAREA,  SUSPENDAREA ŞI REVALIDAREA AUTORIZAŢIEI

8.1. Autorizaţia se retrage în următoarele cazuri:

titularul depune cerere în acest sens;

titularul persoană juridică se lichidează;

în actele depuse pentru obţinerea autorizaţiei au fost descoperite falsuri;

titularul nu a înlăturat în termenele stabilite încălcările enumerate în punctul 8.4.  

8.2. Autorizaţia se anulează în următoarele cazuri:

cererea  titularului   autorizaţiei  privind  încetarea activităţii  întreprinderii  sau   lichidarea acesteia;

actul de   control,   întocmit   la faţa locului,  privind închiderea sau lichidarea  întreprinderii.

8.3.  Autorizaţiile  anulate   se  exclud   din   evidenţă.

8.4. Autorizaţia se suspendă în următoarele cazuri:

a)  încălcarea cerinţelor impuse prin prezentul regulament;

titularul a încălcat condiţiile   speciale  stipulate în autorizaţie;

titularul a încălcat deciziile Consiliului municipal sau dispoziţiile  primarului general, viceprimarilor, pretorilor de sector;

rezilierea anticipată sau expirarea contractului de arendare a terenului (imobilului),  în baza demersului Direcţiei generale arhitectură, urbanism şi relaţii funciare;

încălcarea  ordinii  publice  şi  alte  încălcări repetate ale prevederilor legislaţiei în vigoare, la prezentarea demersurilor de la  pretura  de  sector  şi  organele  de  control,  cu  actele   de  control  anexate;

nerespectarea repetată (constatată prin acte   de  control  sau procese-verbale de către Direcţie) de către agentul economic a  programului de lucru stabilit al întreprinderii.

8.5. În cazul în care au fost încălcate dispoziţiile punctului 8.4, titularul  autorizaţiei este avertizat, în cadrul şedinţelor Consiliului Direcţiei, asupra necesităţii înlăturării lor, fixându-se termene rezonabile.

8.6. În cazul în care încălcările specificate în punctul 8.4 nu au fost înlăturate în termenele stabilite,  Direcţia este obligată, în termen de cel mult 3 zile, să solicite primarului general al municipiului Chişinău (sau  viceprimarului căruia i-au fost delegate împuternicirile respective)   suspendarea autorizaţiei.    

8.7. Primarul (sau viceprimarul căruia i-au fost delegate împuternicirile respective)  va suspenda autorizaţia, pe termenul recomandat de Direcţie, pentru înlăturarea încălcărilor. 

8.8. Dispoziţia  de suspendare  se aduce la cunoştinţa titularului autorizaţiei,  în termen de 3 zile lucrătoare  de la data adoptării,  cu ridicarea  originalului autorizaţiei de către Direcţie. Dispoziţia respectivă se aduce la cunoştinţa  Inspectoratului fiscal de stat pe municipiul Chişinău,  preturii  de sector, Comisariatului general de poliţie al municipiului Chişinău.

8.9. Odată cu eliminarea încălcărilor care au dus la  suspendarea autorizaţiei, titularul  autorizaţiei este obligat să înştiinţeze în scris despre acest fapt Direcţia, printr-un demers avizat de pretura de sector. În cazul în care Direcţia constată înlăturarea circumstanţelor care au dus la suspendarea autorizaţiei, va prezenta  primarului (sau  viceprimarului căruia i-au fost delegate împuternicirile respective), în termen de 3 zile,   solicitarea de revalidare a autorizaţiei. 

8.10. Revalidarea autorizaţiei se efectuează prin dispoziţia respectivă a  primarului (sau  viceprimarului căruia i-au fost delegate împuternicirile respective), care va fi emisă în termen de 5 zile. Dispoziţia privind revalidarea autorizaţiei se aduce la cunoştinţa titularului autorizaţiei în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării.    

8.11. În cazul activităţii ilicite în lipsa autorizaţiei de funcţionare a  unităţii comerciale şi/sau prestări servicii,  prin dispoziţia primarului sau  viceprimarului căruia i-au fost delegate împuternicirile respective (pentru tarabe şi comerţul ambulant - prin dispoziţia pretorului de sector), se suspendă activitatea întreprinderii, până la obţinerea autorizaţiei de funcţionare. Dispoziţia respectivă se aduce la cunoştinţa agentului economic, Comisariatului general de poliţie şi  Inspectoratului fiscal de stat al municipiului Chişinău.  

8.12.  Retragerea, anularea, suspendarea autorizaţiei, precum şi refuzul de a revalida  autorizaţia pot fi contestate în instanţa de judecată.

9. LUCRĂRI  DE  SECRETARIAT

9.1. Pentru  fiecare  unitate  comercială  şi/sau  de  prestări  servicii  care a obţinut autorizaţia de amplasare şi funcţionare, Direcţia  ţine  evidenţa  electronică  a   autorizaţiilor  eliberate.

9.2.   Direcţia  elaborează  şi  asigură    editarea   următoarelor  formulare:

cererea-model   pentru eliberarea  autorizaţiei;

nota  informativă despre examinarea  unităţii comerciale la faţa locului;

actul  de  control.

10. DISPOZIŢII   FINALE

10.1.  Prezentul regulament intră în vigoare de la 1 ianuarie 2008

SECRETAR INTERIMAR

AL CONSILIULUI                                                                                   Nadejda Ivanova

Anexă

la Regulamentul privind eliberarea autorizaţiilor de

funcţionare a unităţilor comerciale şi de prestare a

serviciilor sociale  pe teritoriul municipiului Chişinău,

aprobat prin decizia Consiliului municipal Chişinău

nr.13/4    din 27-12-2007

             

Lista

bulevardelor, străzilor şi pieţelor pe care se autorizează

doar unităţile de comerţ ambulant care practică comercializarea

presei periodice, băuturilor răcoritoare, îngheţatei

 sectorul

 strada

Centrul -nucleul  istoric

str. Alexe Mateevici, str.Constantin Stere, str. A. Şciusev,

str. Mihai Viteazul, str. Sf.Andrei, str. Ivan Zaikin, str. Albişoara, str. Ismail, str. Ciuflea, str. Bucureşti,  str. Lev Tolstoi

Centru

bd. Iu. Gagarin

bd. C. Negruzzi

Aleea Gării

Pieţele din faţa Gării Feroviare şi din preajma  Autogării Centru

perimetrul  Pieţei Centrale (str. Mitropolit Varlaam,

str. Armenească, str. Tighina)

str. A. Puşkin

str. Ciuflea

Botanica

bd. Dacia  (cu  excepţia  orăşelului  Aeroport)

bd. Decebal

bd. Traian

bd. Cuza - Vodă

str. Independenţei

Buiucani

str. Ion Creangă

str. Alba-Iulia

str. Mitropolit  G. Bănulescu-Bodoni

str. A. Puşkin

Calea Ieşilor

str. Serghei  Lazo

str. Vasile Lupu

Râşcani  

bd. Renaşterii

bd. Moscova

str. A. Puşkin

str. Cosmonauţilor

str. Kiev

str. Ceucari

str. Bogdan - Voievod

Ciocana

bd. Mircea cel Bătrân

str. Alecu Russo

str. prof.  Ion Dumeniuk

str. Petru Zadnipru

str. M. Sadoveanu

str. Meşterul Manole

str. Voluntarilor

str. Igor Vieru

str. Ginta Latină

str. Nicolae Milescu Spătarul

str. Maria Drăgan

str. Uzinelor

SECRETAR INTERIMAR

AL CONSILIULUI                                                                                   Nadejda Ivanova

09.01.2008

© 2024. Pagina oficială a Municipiului Chișinău. Toate drepturile rezervate. Dezvoltat de Brand.md