Procuratura mun. Chişinău a verificat legalitatea organizării şi desfăşurării licitaţiei publice „Reconstrucţia lacului de acumulare „Valea Morilor”, curăţirea nămolului” de către Direcţia construcţii capitale a Consiliului mun. Chişinău. În urma investigaţiilor efectuate s-a stabilit că prin hotărârea grupului de lucru pentru achiziţii publice al Direcţiei construcţii capitale a Consiliului mun. Chişinău.nr.12 din 13.06. 2007 SA „Autocomtrans” a fost declarată câştigătoare a licitaţiei menţionate.
Hotărârea în cauză este ilegală şi pasibilă anulării din următoarele considerente:
În Buletinul Achiziţiilor Publice (BAP) nr.13 din 16.02. 2007 a fost publicat anunţul despre desfăşurarea licitaţiei publice „Reconstrucţia lacului de acumulare „Valea Morilor”, curăţirea nămolului” la data de 19.03.2007. Trebuie de menţionat că, contrar prevederilor Legii achiziţiei de mărfuri, lucrări şi servicii pentru necesităţile statului nr. 1166-XIII din 30.04.1997(în vigoare la momentul iniţierii şi desfăşurării procedurii de achiziţie), la data respectivă lipsea un proiect final şi expertiza ecologică întru demararea lucrărilor de reconstrucţie a lacului „Valea Morilor”. Până în prezent, proiectul în cauză nu este coordonat cu organele de resort respective, inclusiv cu Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale. Nu a fost efectuată expertiza ecologică a proiectului de execuţie.
Ulterior, din motivul invocat mai sus, a fost publicat, în BAP nr. 36 din 08. 05. 2007, anunţul referitor la desfăşurarea licitaţiei publice menţionate la 11.06.2007. Termenul dat a fost modificat, fiind fixată desfăşurarea licitaţiei pentru data de 25.05.2007. anunţul a fost publicat în BAP nr.39 din 18.05.2007. iar la 23.05. 2007 Direcţia Construcţii Capitale a CMC a informat participanţii la licitaţie despre faptul că Institutul de Proiectări a Sistemelor de Gospodărire a Apelor „Acvaproiect” a modificat borderourile de lucru (caietul de sarcini). Astfel antreprenorilor le-a fost rezervată doar o singură zi pentru preluarea noilor caiete de sarcini, efectuarea tuturor calculelor, obţinerea garanţiilor bancare în urma acestor calcule.
Prin urmare, au fost încălcate prevederile art. 32, alin. 1 din Legea achiziţiei de mărfuri, lucrări şi servicii pentru necesităţile statului nr. 1166-XIII din 30.4.1997 (în vigoare la momentul iniţierii şi desfăşurării procedurii de achiziţie), potrivit cărora grupul de lucru fixează locul, data limită şi ora limită a termenului de depunere a ofertelor. Acest termen este cel puţin 10 zile şi începe după 45 de zile de la data emiterii documentelor de tender. Iar dacă grupul de lucru dă lămuriri sau face modificări în documentele de tender sau dacă ţine o întrunire a furnizorilor (antreprenorilor), termenul de depunere a ofertelor se prelungeşte după caz astfel încât, furnizorii (antreprenorii) să aibă timp suficient pentru a lua în considerare lămurirea, modificarea, sau prevederile procesului-verbal al întrunirii.
La fel, la desfăşurarea licitaţiei vizate au fost ignorate prevederile art. 49 din Regulamentul cu privire la achiziţiile publice de lucrări, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1123 din 15.09.2003, potrivit cărora modificările conţinutului documentelor de licitaţie după vânzare pot fi efectuate numai în situaţii deosebite de către Agenţia pentru Achiziţii cu acordul investitorului. Notificarea modificărilor documentelor de licitaţie se face de către Agenţia pentru Achiziţii cu cel puţin 10 zile înainte de data deschiderii ofertelor şi în mod obligatoriu tuturor ofertanţilor care au cumpărat aceste documente. De asemenea, articolul 83 din acelaşi Regulament care stabileşte că perioada de timp necesară pentru elaborarea şi prezentarea ofertelor (perioada cuprinsă de la data anunţului public sau de la data expedierii invitaţiilor până la data limită pentru depunerea ofertei) se stabileşte de investitor, dar ea nu poate fi mai mică de 45 de zile calendaristice, iar în cazul unor lucrări de mare complexitate poate fi majorat de către Agenţia pentru Achiziţii până la minimum 60 zile calendaristice.
Potrivit informaţiei Direcţiei Construcţii Capitale a CMC în rezultatul desfăşurării licitaţiei publice nr. 917/07 din 25.05.2007 au fost respinse toate ofertele, din motivul că valoarea ofertei propuse de către SRL „Hidrotehnologie” era mai mică cu 20%, iar ofertele propuse de către SA „Autocomtrans” şi FPC „Tectoi Grup” era mai mare cu 20% decât valoarea estimativă a lucrărilor calculate de către investitor. Acest fapt contravine prevederilor art. 23 din Legea Achiziţiei de mărfuri, lucrări şi servicii pentru necesităţile statului, nr. 1166-XIII din 30.04.1997 (în vigoare la momentul iniţierii şi desfăşurării procedurii de achiziţie) care stabileşte că câştigătoare se declară oferta care satisface toate cerinţele la cel mai mic preţ. În aceste condiţii, atitudine grupului de lucru al Direcţiei Construcţii Capitale a CMC care a respins oferta SRL „Hidrotehnologii” doar pe motiv că aceştia au propus un preş mai mic cu 20% decât valoarea estimativă a lucrărilor calculate de către investitor, poate fi calificată ca părtinitoare.
Ulterior, la data de 12.06.2007 s-a desfăşurat licitaţia publică repetată nr. 1088, care a fost publicată în BAP nr. 43, din 01.06.2007. La această licitaţie au participat aceeaşi antreprenori nominalizaţi. Câştigător al licitaţiei în cauză a fost declarat SA „Autocimtrans”, iar oferta SRL „Hidrotehnologie” a fost respinsă pe motiv că ultimii nu dispuneau de licenţă. Acest act nu a fost cerut sau specificat în înştiinţarea de respingere a ofertei la prima licitaţie. De altfel, SA „Autorcomtrans” a perfectat licenţa cerută cu data de 07.07.2007, adică cu câteva zile înainte de desfăşurarea licitaţiei repetate.
Trebuie de menţionat că pe parcursul desfăşurării licitaţiilor SA „Autocomtrans” cu acordul Direcţiei Construcţii Capitale a CMC a îndeplinit lucrări la obiectul Lacul Valea Morilor în lipsa unui temei juridic. Acest fapt presupune favorizarea şi facilitarea de către grupul de lucru a tuturor posibilităţilor pentru acordarea câştigului licitaţiei SA „Autocomtrans”.
Mai mult, prin respingerea ofertei SRL „Hidrotehnologii” care a propus un preţ mai mic cu 20% decât valoarea estimativă a lucrărilor calculate de către Investitor şi declararea în calitate de câştigător al licitaţiei a SA „Autocomtrans” care a propus un preţ mai mare a lucrărilor, se aduce prejudiciul intereselor statului. Această stare de lucruri nu poate să se reflecte pozitiv la realizarea programelor social-economice al atragerii investiţiilor (inclusiv străine) în construcţie şi economia naţională al realizării planului general de dezvoltare a municipiului.
În baza hotărârii grupului de lucru pentru achiziţii publice al Direcţiei Construcţii Capitale a CMC nr. 12 din 13. 06.2007 a fost încheiat contractul de antrepriză nr. 60/c din 21.06.2007 între Direcţia Construcţii Capitale şi SA „Autocomtrans”.
SURSA:
Recursul Procuraturii municipiului Chişinău la hotărârea grupului de lucru pentru achiziţii publice al Direcţiei construcţii capitale a Consiliului mun. Chişinău nr.12 din 13.06.2007.