Marți, la Primăria Municipiului Chișinău a avut loc prezentarea rezultatelor Studiului privind inventarierea străzilor și dezvoltarea sistemului de administrare a patrimoniului rutier.
Documentul are drept scop inventarierea străzilor principale și secundare, dezvoltarea și stabilirea unui Sistem de management a patrimoniului rutier (RAMS Road Asset Management Sistem) pe platforma Web GIS pentru drumurile urbane și suburbane din municipiul Chișinău.
Studiul a fost realizat de o companie din Republica Moldova în consorțiu cu o organizație din Finlanda.
Viceprimarul Ilie Ceban a precizat că scopul și rezultatele Studiului de profil sunt despre analiza stării patrimoniului rutier din municipiul Chișinău, despre intervențiile necesare: unde și cum trebuie de intervenit.
„Ne-am propus să avem o inventariere a drumurilor, să avem un plan bine structurat referitor la intervențiile la infrastructura din municipiu, iar acest plan să fie coroborat cu bugetul municipal, astfel ca infrastructura rutieră să devină o prioritate pentru municipiul Chișinău”, a specificat viceprimarul.
Șeful Direcției generale Mobilitate Urbană, Vitalie Mihalache a menționat că Studiul are ca scop inclusiv evaluarea și analiza străzilor din municipiu, în contextul când în fața subdiviziunii a fost pus un obiectiv ambițios – a iniția procesul de pașaportizare a străzilor, iar cu această etapă este tot mai aproape de realizare.
„Studiul de față este un document necesar, astfel ca reieșind din bugetul alocat de municipalitate pentru drumuri, de cca 1 miliard de lei, să fie realizate proiecte prioritare, pentru a asigura confortul de deplasare pe drumurile municipale, atât pentru transportul public, cât și pentru cel privat”, a precizat șeful DGMU.
Obiectivul documentului de consultanță este inventarierea stării de degradare a străzilor principale și secundare, dezvoltarea și stabilirea unui Sistemul de management al patrimoniului rutier (RAMS Road Asset Management System) pe platformă WebGIS pentru drumurile urbane și suburbane din mun. Chișinău, precum și îmbunătățirea capacității personalului tehnic al Direcției generale mobilitate urbană, prin instruire la locul de muncă și ateliere de formare în utilizarea RAMS pentru a pregăti Planul municipal anual de întreținere a drumurilor în vederea planificării intervențiilor și pregătirea programului multianual în scopul optimizării gestionării infrastructurii rutiere.
Sistemul de management al patrimoniului rutier și sistemul de management al lucrărilor de artă, bazat pe Web-GIS, urmează să fie dezvoltate în contextul unui cadru general pentru un sistem complex de management al întreținerii drumurilor. Sistemul va fi dezvoltat în baza unui sistem Web-GIS de management al informațiilor drumurilor și lucrărilor de artă.
În municipiul Chișinău există cca 950 km de străzi, dintre care, potrivit Studiului privind inventarierea străzilor și dezvoltarea sistemului de administrare a patrimoniului rutier, 36% au un grad avansat de degradare și necesită intervenții.