Primăria municipiului Chișinău intenționează să delege anumite tipuri de achiziții publice, inclusiv pentru servicii către instituțiile de educație timpurie din capitală, altor instituții care activează la Chișinău, care au credibilitate. Un anunț în acest sens a fost făcut de primarul general, Ion Ceban, în cadrul ședinței operative a serviciilor municipale.
Edilul a precizat că măsura anunțată va fi una temporară, până când vor fi revizuite procesele pe domeniul enunțat la nivel de municipalitate. Potrivit primarului, în prezent există mai multe propuneri referitor la acest subiect, unele vizavi de centralizarea serviciilor, care presupune o durată mai mare de timp, altele, legate de standartizarea anumitor procese, de la perfectarea caietelor de sarcini și până la evaluarea în teren (la fața locului) a produsului livrat către instituțiile vizate.
„Intenția noastră ar fi să delegăm la această etapă unei instituții credibile, precum Biroul din Moldova al Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare", care dispune de standarde internaționale vizavi de achizițiile de produse și servicii. Decizia noastră va fi anunțată în 1-2 săptămâni", a spus Ion Ceban.
Primarul general a ținut să menționeze că direcțiile educație din sectoare trebuie să se preocupă de procesul educațional și nu de achizițiile publice.
În context, șeful administrației municipale a solicitat responsabililor prezentarea, în termen de o săptămână, a planurilor de achiziții pentru anul curent, cu întocmirea exactă a caietelor de sarcini, precum și includerea tuturor cerințelor tehnice, pentru a exclude tergiversările și contestațiile. „Toate procedurile trebuie organizate în mod transparent, astfel ca agenții economici, dar și comunitatea, să fie informați despre achizițiile efectuate de către reprezentanții municipalității, „Nu așteptați depășirea termenelor - limită și să spuneți că ceva sau cineva nu a reușit", a subliniat Ion Ceban.
De asemenea, primarul s-a referit la necesitatea publicării anunțurilor despre achizițiile publice desfășurate, inclusiv pe paginile web ale subdiviziunilor structurale. Iar în cazul subdiviziunilor care deocamdată nu dispun de site-uri, în maxim 2 luni, să dispună de respectivele platforme electronice în vederea publicării informației de interes public.
Amintim că pe 6 februarie, a.c., Consiliul municipal Chișinău a aprobat anumite modificări la procedurile privind achizițiile la nivel de APL Chișinău, prin intermediul platformei MTender, fiind stabilită limita de 200 mii lei pentru achizițiile de bunuri și servicii și, respectiv, 250 mii lei, pentru lucrări. Achizițiile a căror valoare nu depășește suma de 80 mii lei, fără TVA, vor fi efectuate fără utilizarea platformelor electronice de achiziții.