Lucrări de reparație și întreținere a infrastructurii rutiere, executate pe parcursul săptămânii: 18-24 noiembrie 2024
Astăzi a avut loc prezentarea metodologiei de calculare a tarifelor pentru călătoria în transportul public din municipiul Chișinău.
Studiul a fost elaborat de compania AO „Business Consulting Institute”, în baza serviciilor contracte de Direcția generală transport public și căi de comunicație (DGTPCC).
La solicitarea DGTPCC, Business Consulting Institute a realizat o formulă de revizuire a prețurilor la transportul public din capitală.
Experții Studiului au propus o formulă prin stabilirea valorii de referință, unde tariful nu poate fi mai mult de 0,06% din salariul mediu brut pe economie stabilit de Guvern, cu ajustarea o dată la 2 ani.
Astfel, prețul calculat este de 6 lei pentru o călătorie, atât la troleibuz cât și la autobuz.
În prezent, prețul de cost al călătoriei în transportul public este de 7 lei pentru troleibuz și de 19 lei pentru autobuz. În sistemul public de transport (RTEC și PUA) prețul de cost este de 8,6 lei.
„Raportat la salariu, tarifele actuale la transportul public sunt cele mai mici în comparație cu Riga, Cluj sau Vilnius”, a menționat Mihai Roșcovan, președinte al Business Consulting Institute.
În context, viceprimarul Ilie Ceban a ținut să menționeze că inițial municipalitatea a investit în unități de transport public, respectiv calitatea serviciilor prestate a crescut, iar acum se solicită revizuirea tarifului (care nu s-a modificat din anul 2009).
Mai mult, viceprimarul responsabil de domeniul economic, Olga Ursu, a specificat că în anul 2022, municipalitatea subvenționează întreprinderile municipale de transport: ÎM Regia Transport Electric Chișinău și ÎM „Parcul urban de Autobuze” cu 700 milioane de lei, în legătură cu majorarea prețurilor la carburanți și la energia electrică. „În cazul nemajorării tarifului, suma subvenționată de municipalitate va ajunge la 1 miliard de lei. Iar aceasta înseamnă că celelalte proiecte inițiate de APL pentru anul curent riscă să nu fie realizate”, a specificat viceprimarul.
Responsabilii au mai precizat că miza acestor ajustări de preț este motivarea călătorilor de a procura abonamente, în baza cărora vor achita un preț mai mic pentru o călătorie. Astfel, s-a pus acceptul pe abonamentele de o lună, de 3 luni și de 6 luni. Pentru cei care circulă cu abonamente, tariful nu va fi majorat esențial. Spre exemplu, dacă persoanele vor procura un abonament pentru jumătate de an, atunci prețul pentru o călătorie va fi de doar de 2,7 lei.
Totodată, anumite categorii de persoane urmează să beneficieze de facilități în transportul public, inclusiv elevii, studenții, familiile monoparentale și cele cu mulți copii, profesorii și cadrele didactice.
Astfel, elevii din clasele I-IV, în jur de 40 de mii de copii și pensionarii, peste 200 de mii de persoane, vor circula gratuit.
Biletele de călătorie urmează să fie unice pentru troleibuz și autobuz, în oraș și în suburbii.
Metodologia calculării tarifelor pentru călătoria în transportul public urmează a fi aprobată de către Consiliul Municipal Chișinău, după ce documentul va fi supus consultărilor publice. Valoarea de referință a tarifului se indexează odată la 2 ani, prin dispoziția Primarului General, în baza evoluției indicelui prețului de consum.
În ultimii 2 ani, municipalitatea a achiziționate 240 de unități de transport (în valoare de peste 540 milioane de lei) ceea ce constituie 60% din tot parcul rulant al întreprinderilor RTEC și PUA. Respectiv, vârsta medie a vehiculelor de linie a scăzut de la 12 la 6 ani.
Pentru anul curent se planifică achiziționarea a încă 40 de autobuze noi și a 35 de troleibuze.