Anunț privind organizarea consultărilor publice a proiectului de decizie „Cu privire la aprobarea bugetului municipal pentru anul 2024”
ANUNŢ
privind organizarea consultărilor publice
Direcţia asistenţă juridică şi Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare iniţiază consultarea publică a proiectului de decizie „Despre aplicarea prevederilor Legii nr. 133/2018 vizând încheierea contractelor de superficie şi locaţiune a terenurilor municipale".
SCOPUL PROIECTULUI ESTE: punerea în aplicare a prevederilor Legii Republicii Moldova nr. 133 din 15.11.2018 „Privind modernizarea Codului civil şi modificarea unor acte legislative" (în vigoare din 01 martie 2019), vizând încheierea contractelor de superficie şi locaţiune a terenurilor municipale.
NECESITATEA ELABORĂRII ŞI ADOPTĂRII PROIECTULUI DE DECIZIE ESTE: stabilirea (mecanismului) de sarcini şi acordarea de împuterniciri necesare încheierii contractelor de superficie şi locaţiune a terenurilor municipale şi încasării plăţilor de la deţinători pentru folosirea terenurilor aferente obiectivelor private la bugetul public al municipiului; implementarea criteriilor de previzibilitate, claritate şi proporţionalitate a normelor pertinente.
PREVEDERILE DE BAZĂ ALE PROIECTULUI SUNT:
"1. Se pune în sarcina autorităţii executive a administraţiei publice locale să încheie contractele de superficie pe perioada de funcţionare prezumată a bunului imobil şi contractele de locaţiune pe perioadă nedeterminată, inclusiv cu dreptul de a institui servituţi şi alte condiţii necesare, precum şi contractele adiţionale de cesiune a drepturilor şi obligaţiilor, cu proprietarii bunurilor imobile înregistrate separat în capitolul B (cu excepţia construcţiilor provizorii) şi cu proprietarii bunurilor imobile înregistrate separat în capitolul C al registrului bunurilor imobile, acordându-i-se, în acest sens, depline împuterniciri.
2. Dacă va fi necesară instituirea dreptului de superficie/locaţiune doar asupra unei părţi a terenului (fără formarea bunului imobil) necesare pentru deservirea bunului imobil înregistrat separat în capitolul B, aceasta se va stabili, sub rezerva stabilită la pct. 3, la propunerea şi conform soluţiei urbanistice (planul de încadrare în teritoriu sau planul/schema de situaţie al terenului aferent) elaborate de către Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare, coordonate cu viceprimarul de ramură.
3. Consiliul municipal Chişinău, la transmiterea în proprietate privată a terenurilor aferente (deetatizare/privatizare) la cererile petiţionarilor în drept, nu va fi ţinut să respecte soluţiile urbanistice privind părţile de teren grevate anterior cu superficie/locaţiune în modul stabilit de pct. 2 din prezenta decizie şi îşi rezervă dreptul de a revizui, după caz, hotarele şi suprafeţele terenurilor aferente în cauză, dacă revizuirea va fi impusă în interesul public.
4. În cazul construcţiilor provizorii înregistrate şi expirării arendei provizorii, Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare va asigura încheierea contractelor de locaţiune cu persoanele în drept pe o perioadă nedeterminată.
5. Dacă un act administrativ, indiferent de momentul adoptării sale, face referinţă la arenda unui teren, se consideră că referinţa este la superficie, iar în cazul în care face referinţă la arendă provizorie, se consideră că referinţa este la locaţiune pe o perioadă nedeterminată.
6. După expirarea contractelor de arendă sau arendă provizorie se vor încheia contracte de superficie, respectiv, de locaţiune în temeiul prezentei decizii.
7. Redevenţa în contractele de superficie şi chiria în contractele de locaţiune se vor stabili similar plăţii de arendă, stabilite şi reglementate în Metodologia calculării preţului estimativ al terenurilor din intravilanul municipiului Chişinău şi Regulamentul privind gestionarea resurselor funciare municipale, aprobate prin deciziile Consiliului municipal Chişinău nr. 3/24 şi nr. 3/23 din 02.04.2013.
8. Dobânditorii subsecvenţi ai bunurilor se vor subroga în drepturi şi obligaţii conform actelor adiţionale contractelor încheiate.
9. Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare (subdiviziunea specializată în relaţii funciare) va organiza şi gestiona procesul de încheiere a contractelor de superficie şi de locaţiune a terenurilor aferente, la cererile proprietarilor bunurilor imobile sau din oficiu, acordându-i-se, în acest sens, depline împuterniciri.
10. Direcţia relaţii publice va informa populaţia despre conţinutul prezentei decizii.
11. Se solicită Serviciului cadastral teritorial Chişinău:
11.1. Să înregistreze terenurile şi servituţile instituite, precum şi drepturile constituite conform prevederilor prezentei decizii.
11.2. Să opereze modificări în documentaţia cadastrală privind terenurile proprietate municipală înregistrate anterior, ţinând cont de actualizarea datelor cadastrale.
12. Viceprimarul de ramură al municipiului Chişinău va asigura controlul îndeplinirii prevederilor prezentei decizii".
BENEFICIARII PROIECTULUI DE DECIZIE SUNT: persoanele fizice şi juridice, proprietari ai bunurilor imobile înregistrate separat în capitolul B (cu excepţia construcţiilor provizorii) şi proprietari ai bunurilor imobile înregistrate separat în capitolul C al registrului bunurilor imobile, precum şi titulari ai dreptului de arendă obţinut anterior asupra terenurilor aferente proprietate a municipiului Chişinău.
REZULTATELE SCONTATE CA URMARE A IMPLEMENTĂRII DECIZIEI SUPUSE CONSULTĂRII PUBLICE SUNT: se va asigura, cu resurse minime şi în termen util documentarea funciară integrală a persoanelor în drept, inclusiv încheierea contractelor de superficie sau, după caz, locaţiune a terenurilor aferente proprietate a municipiului Chişinău, precum şi se va încasa de la aceştea la bugetul public municipal plăţile pentru folosirea terenurilor aferente obiectivelor private.
IMPACTUL ESTIMAT AL PROIECTULUI DE DECIZIE: cunoaşterea întinderii drepturilor şi obligaţiunilor deţinătorilor de teren proprietate a municipiului Chişinău conform contractelor încheiate, respectiv activitatea acestora în plan legitim de deţinere funciară, inclusiv siguranţa raporturilor juridice conexe; acumularea la bugetul municipiului Chişinău a resurselor financiare esenţiale de la folosirea terenurilor aferente proprietate a municipiului Chişinău.
PROIECTUL DE DECIZIE ESTE ELABORAT ÎN CONFORMITATE CU LEGISLAŢIA ÎN VIGOARE: Legea Republicii Moldova nr. 133 din 15.11.2018 „Privind modernizarea Codului civil şi modificarea unor acte legislative", deciziile Consiliului municipal Chişinău nr. 3/23 din 02.04.2013 „Cu privire la aprobarea Regulamentului privind gestionarea resurselor funciare municipale" şi nr. 3/24 din 02.04.2013 „Cu privire la aprobarea Metodologiei calculării preţului estimativ al terenurilor din intravilanul municipiului Chişinău", art. 1 (4) din Legea nr. 354 din 28.10.2004 „Cu privire la formarea bunurilor imobile", Codul administrativ nr. 116 din 19.07.2018, Legea nr. 136 din 17.06.2016 „Privind statutul municipiului Chişinău", art. 14 (2) lit. b) - lit. e), art. 19 (4), art. 29 (2) şi art. 77 (2) din Legea nr.436-XVI din 28.12.2006 „Privind administraţia publică locală".
RECOMANDĂRILE PE MARGINEA PROIECTULUI DE DECIZIE SUPUS CONSULTĂRII PUBLICE pot fi expediate până pe data de 08 iulie 2019, pe adresa: directiafunciara@pmc.md, la numerele de telefon 022-220 719, 022-201 588, sau pe adresa: bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt, 83, MD-2012, municipiul Chişinău, Direcţia asistenţă juridică - responsabil: Valerii Bogdan, şef Direcţie (biroul nr. 40, sediul Primăriei municipiului Chişinău); Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare - responsabil: Igor Cristal, şef secţie (biroul nr. 4, Direcţia funciară).
PROIECTUL DECIZIEI „Despre aplicarea prevederilor Legii nr. 133/2018 vizând încheierea contractelor de superficie şi locaţiune a terenurilor municipale" şi nota informativă sunt disponibile pe pagina web oficială a Primăriei municipiului Chişinău www.chisinau.md.