Potențialul turistic al Primăriei Chișinău prezentat la Expoziția Internațională de Turism de la Varșovia
Primăria municipiului Chişinău respinge acuzaţiile si condamnă ameninţarea S.A. „Moldova-Gaz” privind limitarea livrării gazului în municipiu. Cerem în mod imperativ S.A. „Termocom” şi S.A. ”Moldova-Gaz” să asigure integral cu căldură şi apă caldă consumatorii din municipiul Chişinău şi să renunţe la orice tip de ameninţări şi şantaj.
Primăria nu susţine cererea S.A. „Termocom”, a S.A. ”Moldova-Gaz” şi a Guvernului Republicii Moldova de creştere a tarifului la 740 - 843 lei / 1 Gkal ceea ce ar duce la creşterea de peste 3 ori a facturilor la energia termică. Primăria consideră ca o asemenea cerere de scumpire a căldurii nu poate fi discutată înaintea creşterii pensiilor şi salariilor populaţiei cel puţin în aceeaşi proporţie.
În acelaşi timp menţionăm că, potrivit legii, competenţa modificării tarifului la căldură aparţine Consiliului municipal Chişinău (CMC). Anterior, Primăria a transmis documentele necesare spre examinare CMC, avizând negativ proiectul de decizie şi respingând cererea de creştere a tarifului.
Argumente:
1. Primăria nu are datorii faţă de S.A. „Termocom”. Datoriile invocate sunt impuse de instanţa de judecată. De asemenea aceste datorii au fost create şi aparţin fostei administraţii şi nu celei actuale;
2. Locuitorii Chişinăului achită în proporţie de peste 100% facturile la căldură, iar S.A. „Termocom” şi S.A. ”Moldova-Gaz”, având relaţii contractuale cu consumatorii, sunt obligaţi să livreze agentul termic conform actualului tarif;
3. S.A „Termocom”, în mod abuziv, a introdus în proiectul de tarif la energia termică circa 200 mln lei (inclusiv 100 mln pentru pierderi, 20 mln pentru salarii, 52 mln pentru amortizare, 13 mln pentru apa de adaos ş. a.), ceea ce a determinat respingerea proiectului de tarif de către Primărie;
4. Este necesară efectuarea unei evaluări financiare a S.A „Termocom” începând cu anul 1999, (în scopul elaborării unui tarif de bază la energia termică), precum şi a unui audit la CET-1 şi CET-2 (pentru asigurarea transparenţei formarii tarifului la energia termică);
5. Preţul la gaz a fost şi este stabilit în concordanţă cu preţul la petrol. Preţul petrolului a scăzut de 2 ori, nu şi preţul la gaz, iar Guvernul nu a întreprins până în prezent măsuri pentru ieftinirea gazului;
6. Guvernul face parte din consiliul de administraţie al S.A. ”Moldova-Gaz” şi în caz de dezacord cu Primăria municipiului Chişinău poate trece competenţa stabilirii tarifului de la CMC la Agenţia Naţională de Reglementări în Energetică (ANRE);
7. Guvernul este obligat să asigure populaţia cu venituri suficiente şi să le crească de cel puţin 3-5 ori, proporţional cu creşterea preţurilor la servicii, inclusiv la gaz;
8. Nu suntem de acord cu practica de mai mulţi ani de impunere a populaţiei la plata uni preţ exagerat la resursele energetice, în special la gaz. Astfel „Gazprom” şi Guvernul Republicii Moldova au creat o stare de dependenţă a statului faţă de furnizorul monopolist de gaz, populaţia fiind şantajată, iar proprietatea statului şi a cetăţenilor trecută treptat la „Gazprom”, aşa cum s-a întâmplat şi se întâmplă cu reţelele de distribuţie a gazului din Republica Moldova.
9. Primăria reaminteşte că a întreprins mai multe măsuri [1] in vederea unei bune pregătiri a municipiului de sezonul rece, între care:
- verificarea în proporţie de 100% a reţelelor termice ale fondului locativ;
- acordarea unui ajutor social pentru achitarea costului agentului termic persoanelor care au un venit global mai mic de 1450 lei pe lună;
- achitarea subvenţiilor la căldură în beneficiul „Termocom” şi „Moldova-Gaz” în sumă de 430 milioane lei (circa 60 % din costul total al agentului termic pentru sezonul de încălzire 2007 – 2008).
imagini video: http://www.youtube.com/watch?v=tU-OhdTwxMk
Primăria municipiului Chişinău
[1] raportul poate fi accesat pe adresa:
$ServerPath$/news/?nid=9280ec8428d3871caeb3fe400764f923