Conducerea Primăriei Chișinău, împreună cu reprezentanți ai ambasadelor acreditate în Republica Moldova, au plantat arbori pe aliniamentul stradal din bd. Ștefan cel Mare și Sfânt
În cea de-a doua zi a Forumului Economic Chișinău 2022 „Invest in Chișinău" sunt abordate subiecte privind mobilitatea urbană, sub aspecte ce vizează transportul sustenabil, sistem sustenabil de transport public, sisteme digitale de management al traficului în orașe și turismul urban ca instrument de dezvoltare a orașului.
În calitate de speakeri ai panelurilor prevăzute pentru ziua de sâmbătă au fost șefi de subdiviziuni municipale, experți de profil din Lublin, Polonia și Valencia, Spania, agenți economici care au implementat proiecte cu utilizarea mijloacelor de transport alternativ, experți în gestionare digitală a traficului, dezvoltatori de sisteme de plăți electronice la nivel de oraș etc.
Șeful Direcției generale transport public și căi de comunicație, Vitalie Mihalache, a informat că în prezent pe rutele municipale de transport public circulă peste 600 de troleibuze și autobuze, dintre care 266 de unități sunt achiziționate în ultimii 2 ani. Suma investită în acest scop de autoritățile municipale este de 570 milioane de lei. Primăria Chișinău mai este interesată în suplinirea parcurilor cu noi unități de transport, inclusiv de capacitate mică, pentru a putea acoperi serviciul prestat în cât mai multe zone, inclusiv în cartierele cu străzi înguste. Astfel, obiectivul pentru anul 2030 la capitolul asigurare cu transport a capitalei este de a achiziționa încă 300 de unități noi.
Totodată, sunt făcute investiții în infrastructura de transport: reparația drumurilor și a podurilor, a stațiilor de așteptare, sunt în elaborare politici pentru sistemul de parcări, proiecte strategice în desfășurare: bd. Mircea cel Bătrân, str. Mesager, str. Industrială.
În scopul oferirii condițiilor și infrastructurii necesare pentru utilizarea transportului alternativ, în capitală au fost amenajate peste 22 km de benzi dedicate transportului public, 19 km de benzi pentru bicicliști, peste 22 km de trotuare reparate și 90 de parcări pentru 600 de biciclete. În context, vicedirectorul Direcției transport, Dumitru Ceban, a menționat că dezideratul autorităților publice locale vizavi de mobilitatea urbană este ca automobilul să devină transport alternativ și să fie utilizat frecvent troleibuzul, trotineta și bicicleta.
Șeful Direcției Strategie și antreprenoriat de la Primăria orașului Lublin, Marius Sagan, a prezentat experiența orașului său în dezvoltarea transportului sustenabil, din care poate învăța și Chișinăul. Potrivit expertului, este important ca autoritățile să comunice eficient cu cetățenii la fiecare etapă de introducere a transportului alternativ, pentru a evita achizițiile ce nu vor fi utilizate. În același timp, trebuie încurajată în continuare utilizarea transportului public, care poate deveni mai eficient prin monitorizarea traficului, modernizarea infrastructurii, implementarea tichetării electronice etc.
De asemenea, în cadrul panelurilor au fost prezentate experiențe de succes privind digitalizarea sistemelor de monitorizare a traficului din oraș, implementarea City Card-ului, importanța dezvoltării HUB-urilor în orașe, având la bază experiența orașelor europene, investiția în profesiile viitorului etc.